i serve nuff nang

Friday, June 29, 2012

Bandaraya Rindu Bersatu

Abas meneruskan perjalanannya. Dari satu bandar ke satu bandar. Dari Street Kuala Lumpur, ke kampung Pung Pang Jaya ke Kuala Lumpur Bandar Bersejarah. Kini. dalam 50 Km dari Bandar Rindu Bersatu tersebut, Abas telah menjejakkan kaki di bandar yang amat ganjil penduduk dan corak bangunannya. Senibina di bandar ini penuh dengan unsur kemanusiaan. Walaupun ada kala ternampak bandar ini ada sturktur bangunan berbentuk organisma bumi yang sedang berorgasm, namun ia adalah sebuah bandar yang sugul penuh dengan kemurungan dan kurang cahaya. Entah dari mana bandar ini wujud. Dan bagi Abas, bandar ini lah paling rare di dunia. Kerana tiada bangunan yang dibina tinggi tinggi melambangkan kekayaan, ada pun struktur monumen yang melambangkan perasaan rindu seperti nukilan tulisa, pejabat berbentuk 'I miss U', dan palaing hebat monumen bersejarah pahlawan Merdeka telah diwarnakan dengan warna tersendiri. Setiap bulan bertukar dari cerita lebai lebai didalam itu. Ini adalah untuk mengingati parajurit yang dahulu. Untuk menyedarkan generasi dari ke generasi bahawa Bandaraya Rindu Bersatu ini telah diilhamkan dari rasa rindu terhadap kebebasan dan bebas dari sebarang cengkaman yang mengganggu norma kebebasan manusia.

"Hebat2". Bisik Abas.
 Dalam hidupnya, tidak dia sangka ada bandar yang sebegini. Kerana dilema rindu rakyatnya kepada kebebasan, kepada tuhan, dan kepada kekasih yang berhijrah pergi ke bandaraya bersejarah mengejar wawasan 2020, bandar ini dikira sebagai membangun. ARtistantnya arkitek mereka. Sesuai dengan hidup Abas yang serba kekuranngan, dia cuba mendalami kehidupan dibandar ini.


Dan Penceritaannya bermula....


Bermula satu dengan satu kita menyatu
Tiada irama dan retak lain selain lagu bila rindu
Pabila berdekatan dalam cinta kita dakap ketenangan
Dalam kajauhan kesibukan, kita sibuk menggenggam bara kerinduan


'Perfect for me'. abas mengucap.


Itulah kata yang dapat diucap abas sebaik tiba di bandar ini. Walaupun belum berjalan kepada pecahan lain dibandar ini. Di kawasan maju di bandar ini, abas lihat warga sepertinya bekerja dengan penuh semangat. Mereka bebas memilih pakaian. Tidak berskema dengan ber'tie' dan kemeja pun untuk ke tempat kerja. Pada hemat Abas, penduduk disini mungkin dapat melahirkan produktiviti dan membina monumen seni rindu yang baik adalah dari rindu kepada kasih sayang. Beberapa papan tanda jalan juga menunjukkan galakan untuk berkasih sayang

 Contohnya ada papan tanda biasa kita lihat

'Ke Pusat Bandaraya, belok kiri'
Disini 'Ke Pusat Bandaraya, Belok kiri - Sayangmu'

Lalu tidak hairan terlihat ramai yang begitu baik dalam pemanduan. Tidak mengambil masa dan makan angin ketika memandu. Lalu dapat mengelakkan trafik jem. Polis yang menjaga juga ditemani oleh gadis2 yang cantik dan menawan. Ketika membuat 'Road Block' ditengah jalan, tiada muka ketat, warga sentiasa senyum tidak perlu bunyi hon. Apabila perempuan bawak kereta ditengah jalan, perempuan juga tak besar kepala, warga perempuan ini apabila mahu horn kereta lain, bunyinya 'mmmuaahh'.
Ya, hilang tekanan dari hasil kerja insan.
Sekali sekala apabila abas didalam teksi dan di'mmmuuaahh', Abas jadi segan2 kerana pemandu kereta tersebut adalah lelaki.

Abas tersenyum Terjuih sikit giginya yang jongang jongan sweet tu.
 
'Ke kiri kita pergi hati hati sayang'
'Bila jalan mati kita pusing kanan lupakan maki dan sembang'
'Dalam hidup di dunia rindu berindu durja'
'Jadikan ia semangat penawar muram muka.' 

Dibandar ini, abas telah berkenalan dengan Amir. Amir ini diberikan nama sangkakala Rindu. Mana taknya, dah semua benda lama lama yang dia ada, dari bantal buruk(busuk) yang dah 5 tahun, sampai ke kereta usang tak pernah di touch up karatnya lagi, tercetak di setiap alatan usang nya itu, 'Aku memilih simpan barang ini kerna aku rindu kamu'. Walaupun gaya luahan rindunya unik, Abas pasti, Amir ini adalah seorang yang setia. Setia menanti kekasihnya bertaubat dari duduk terlalu lama di Bandaraya Bersejarah. Dalam rindu, Amir tersenyum. Sedangkan dia tak tahu, mungkin Jamilah yang dirinduinya itu telah ke sana dan menukar nama Jame, untuk menunjukkan kebandarannya lalu berselingkuh dengan lelaki lelaki kolateral yang bermasjidkan Pavilion dan bertuhan duit.

Dalam ketidak kesahan Amir, beberapa fakta menarik di Bandaraya Rindu Bersatu ini dapat diambil pengajaran, dari Perdana Menteri, sehingga ke Alim Ulamak, semua nikmati perasaan rindu. Kerana rindu, Perdana menteri berjanji tak mahu pegang jawatan lama lama kerana ingin berselingkuh dengan isterinya. Kerana rindu, para Alim Ulamak telah membelai isteri mereka dengan baik tanpa rasa 'Aku lelaki, ada akal 9, aku lagi Power'. 

Abas masih ingat lagi ayat Amir sebelum kali terakhir mereka berjumpa,

Amir kata, "awek awek disini juga awek yang dalam rindu, kerana rindu, mereka simpan mahkota mereka".

Antara ciri lain dibandar ini yang dianggap mempunyai pengaruh artistik dan semiotik yang baik, warga lelakinya berambut panjang, kata Amir, "makin panjang makin rindu". Abas tersipu gelak, jika di Bandaraya Bersejarah dan warganya yang berkelas, itu seperti ayat lucah. Monumen tanda rindu yang sering dilihat adalah monumen 'Hujan dan Lelaki dalam kebasahan', 'Gadis menangis menggenggam blekberi,' monumen 'Lisa Surihani berskype dengan Yusri', dan ayat ayat grafiti di dinding 'Tanya sama hati, apa makna rindu, ingat masa lena apa mimpimu?'

Suatu hari, Abas terserempak dengan seorang gadis yang dia tak sangka mungkin akan mengubah keselurahan nasib malang dalam hidupnya. Sebagai rekod, gadis itu dalam keadaaan tidak sehat dan kurus kering. Rambut kerinting menjelaskan dia dalam keaadaan tanpa keruan, dalam tangisan, betapa dia tonjolkan rasa kerinduan. Gadis ini adalah gadis jalanan yang akan terus menyemai rasa rindu.

Abas datang dari belakang gadis dan bertegur
'Siapa nama awak?' Abas terlupa bagi salam
"Rania". Jawabnya manis

Sebaik sahaja gadis itu berpaling kearah Abas.
Abas ternampak satu tulisan jelas dan nyata pada kadbod yang tergantung pada Gadis tersebut

'Senyuman itu pengubat rindu'

Lantas Abas tersenyum.
'Hai Rania, my name is Abas, and i'm not a terorist'
Abas dengan lawak bangang turun temurun

'Spoil2'. Burung Perindu disekeliling mereka berkicau. 

 Rania tersenyum manis.
Bibit perkenalan yang bersahaja bermula...

Abas mengeluarkan Tisu yang entah magis berada dalam poketnya.
Abas mengesat air mata Rania. 
'Saya dah beri senyuman, cukup tak untuk Rania hentikan tangisan?'
Rania tersipu malu.

Disaat itulah, babak sebuah kereta lalu ditepi mereka ketika mereka terpaku menghadap satu lawan satu, kereta tersebut dibawa oleh orang berserban, ketika bibit detik perasaan mahu berkenalan
'mmmuuahh'. Hon berbunyi. 

Dalam hati abas 'Bangang2'

Walaupun kedua jasad ini sebenarnya merindu sesuatu telah menjadi memori, Abas tekad, dia akan buat Rania berhentikan tangisan itu. Dan saksinya adalah 'Bandaraya Rindu Bersatu'.

Walaupun tiada kereta, senyuman mesti dengan gaya
Dalam 2 rindu berbeza mula berkenal dua dunia
Walau ada cerita 'kau teristimewa tapi dia yang sempurna'
Mari aku cerita bagai kan cerita sang pujangga
Itulah detik rindu lama aku berganti rindu Rania
Bermula saat kita bahagia cantik hensem bermadu berasmara
Kini ceritanya
Kau yang dulu hanyalah bisa. kerna maduku kini Rania.


 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...