i serve nuff nang

Friday, July 13, 2012

Impian yang terus berjalan




Ahmad Impian

Seorang budak lelaki berusia 24 tahun yang selalu diulit angan angan dan kisah silam. Bagi dia angan angan itu satu penderitaan, sebab kena menunggu benda yang tak pasti, angan angan yang bergantung kepada keadaan dunia luar untuk dikabulkan. Kisah silam pula satu keperitan. Kerana perit kisah silam itu tertinggal kat belakang. Sebab itu kisah 'silam'. Kisah yang lebih gelap dan gagal menggembirakan mereka yang merasai kisah 'silam' tersebut. Ahmad Impian @ Pian. Jadi, untuk terus melangkah kehadapan Pian perlu ada satu pemangkin yang dipanggil 'angan-angan'. Biasalah nak langkah longkang mesti ada anjing kejar kat belakang bak kata pepatah melayu. Bila ada anjing yang membawa unsur keganasan, gigitan, penindasan, barulah kita sedar yang longkang besar pon boleh dilangkah. Jadi memang sesuai, mengejar angan angan adalah berlari dari kesakitan.

Kekuatan Impian.

Pian adalah seorang budak lelaki yang mengalami proses perubahan alam remaja. Dari dia menjadi bilal muda disurau surau tanpa mendapat bayaran atau tajaan, hingga jadi exco dakwah yang tak bertauliah disebuah Maktab Rendah kerana tidak pernah bersekolah agama, sampai menjadi hipster kasanova diperingkat universiti. Dalam proses menjadi bilal, pendakwah dan kasanova, itu adalah impian biasa untuk umat manusia. Mengikut fakta, umunya manusia ingin menjadi baik dan berbuat baik kepada orang lain. Namun, kerana dari pengaruh sekeliling dan dipupuk untuk belajar secara 'mengikut kapur putih dan papan hitam' impian manusia juga berubah rubah. Seperti Pian. Menjadi bilal untuk menggembirakan ibu. Menjadi pendakwah kerana yakin, dan menjadi hipster kasanova kerana malu dengan kawan2. Pian memang kuat, dia telah beberapa kali mencapai impian, dan dengan kekuatan impiannya itu, dia telah mengalami konflik besar pada usia 24tahun iaitu tidak tahu apa yang dikehendaki oleh dirinya. Apakah tujuan hidup, apakah arah? kemana? darimana? Sampai mana? Jadi apa? Idola? Isteri? cucu? mertua? mak? bapak?


Pian berjalan atas impian

Pada suatu hari pian memasuki sebuah kawasan putih. Kawasan putih ini sangat kosong. Seakan tiada penghujung. Dengan tarikan graviti yang lebih lemah dari biasa. Pian merasa sedikit senang dan ringan untuk berjalan. Sejurus untuk berangan angan. Hebat, setiap apa perkara yang Pian bayangkan menjadi kenyataan. Dari kereta Toyota Camry 2.0 hingga ke rumah banglo besar bernilai 4 juta di Petaling Jaya, dibayangkan dan keluar kepada alam putih itu. Pian berasa gembira. Pian pun masuk dan berehat dirumah itu. Sebelum dia menyenggama minda, dia terbayangkan untuk memandu kereta Toyota Camry tersebut dijalan yang kosong, tidak jem dan penuh dengan manusia yang suka melemparkan senyuman. Pian lantas mengambil kunci kereta yang keretanya adalah persis milik bosnya di ofis, lalu mulakan pemanduan. Di tepi tepi jalan, Pian ternampak gelagat Neelofa, Anzalna dan Tasha Shila sedang gembira bermesej bersama. Berjalan dan ketawa sama2. Tiada orang pun pedulikan mereka. Mereka bertiga juga tidak nampak terlalu desperate mencari duit dengan membuat gosip hitu dan hini, atau mencari Datuk2 mewah untuk menjelma jadi pisau duit. Pian terkesima. Neelofa itu telah melemparkan senyuman manis kepadanya. Pian tidak berkelip, suasana jalan yang tidak jem tadi membuatkannya memalin 90 darjah untuk memastikan keadaan tersebut. Setelah agak pasti senyuman itu adalah miliknya, Pian terus berpatah balik dan cuba untuk menjemput Neelofa menaiki keretanya.

Rambut lurus dihujungnya keringting, bercolour 'Blonde' dan kecik kecik molek, Pian terliur.  'Tak Tak TAk' Pian mengetuk lututnya untuk menjaga kehenseman dan kegantengannya. Neelofa datang ke arah Seat sebelah Pian membuka pintu dengan senyuman. 'Assalamualaikum'
'Waalaikumsalam'. Senyum. Tersipu malu. Pian terkelu.

Pian meneruskan perjalanan bersama pacuan Camry nya dan seorang gadis iaitu 'Neelofa'!. Pian terasa sangat cool. Malu jika Neelofa tahu dia adalah lahir dari jalanan dan keluarga yang susah. Kesenangan nya ini adalah anugerah secara tiba2. Yang tidak dijangkakannnya. Pian memandu, meninggalkan makcik2 ditepi jalan yang pernah satu ketika menjadi teman Pian meluahkan rasa kasihan. Khairul yang tempang juga dilupakan memandangkan kakinya yang busuk itu pasti akan menyengat Neelofa dan membuat Neelofa tidak mahu terus menaiki kereta dengannya.


'Monumen ini besarkan?' tanya pian.
'Ya. Seperti kita.....ooppss.. Cinta kita...' Jawab lofa lemah gemalai
Betulkah kita sedang bercinta sekarang'? tanya pian dalam bentak dan kedu
Apa sahaja pian. Jawab lofa tenang.

Mengimbas kembali keadaan dalam kereta. Pian lebih bersikap berdiam diri. Sikap semulajadinya. Bermonolog dalam diri. Nak tanya apa? apa? dan apa? kalau dia tak suka macam mana? kalau dia tak suka topic bualan itu macam mana? Soalan critical ini membunuh cinta pian sendiri sebenarnya. Kadang Neelofa cuba untuk mulakan perbualan. Pian gagal untuk mengolah jawapannya dengan baik. Gadis lebih sukakan jawapan yang disusuli dengan lawak dan penerangan. Kerana pemikiran mereka yang sangat kritikal dan logikal. Sedang Pian asalnya lelaki sememangnya kuat dengan bermimpi dan berdiri dalam alam mayanya sendiri.

Setibanya Pian disebuah pelosok bandar yang diimaginasikan oleh dirinya sendiri. Pian menurunkan Lofa di sebuah hotel untuk berehat. Mungkin untuk Lofa beristikharah sama ada Pian adalah bakal calon suaminya atau tidak. Pian sangant memerlukan masa bersendirian. Ketika menaiki kereta tadi, Pian terbayangkan wajah Tasha Shila yang pernah menjadi Ex Girlfren di zaman Universitinya ketika dulu. Ex Girlfren yang 5 tahun bersabar dengan kerenah Pian. Namun meninggalkan Pian kerana lelaki yang bernama Zed. Zed adalah cinta pertama Tasha waktu zaman sekolah yang telah meragut cinta Pian.

Waktu dalam kereta bersama neelofa pon tadi, Pian seperti ternampak dan terbayang wajah Neelofa betukar menjadi wajah Tasha. Takut Pian dibuatnya, Namun itu bukan faktor besar untuk Pian menghentikan Lofa di sebuah hentian. Hotel itu supaya Lofa tak rasa susah atau kesempitan, Pian telah menguruskan segala hal supaya Lofa tak keluar duit dan tenang di hotel tersebut. Semuanya Free!. Namun kerana Pian takut bayangan Tasha yang mengikutinya, Pian tidak mahu memberi harapan kepada Lofa. Walaupun Pian sendiri tak tahu bagaimana Lofa bergitu cepat tangkap cinta dengannaya tika sesi luahan di Monumen berkembar tadi. Seperti dalam cerita cerita di TV3 dan bollywood, cinta pandang pertama yang bagi Pian hanya menipu. Tapi kali ini menjadi!
Bagi Pian, Lofa adalah Awek Yang Original dicarinya selama ini. Namun dia tinggalkan bukan kerana ada page bangang difacebook namanya 'Haram Couple Sebelum kawen' atau ucapan poyo seperti 'Bercinta lepas nikah lebih hebat', tapi kerana sayang.
PIAN SAYANG LOFA.
 _____________________________________________________________________________
Babak Lofa di Hotel Mewah

Jauh di sebuah ruang yang indah. Pokok bungan yang sentiasa menghembuskan udara segar. AirCond yang Super nyaman. Segala dapur automatik. Kerusi super empok yang boleh merasai keempokan yang sesuai dengan tuan yang duduk diatasnya. Seorang gadis sedang termenung. Memikirkan segala yang berlaku hari ini, dari perbualan kosong dan bosan. Tapi memputikkan senyuman. Bayangan aksi berpegangan tangan didepan monumen yang sangat membahagiakan. Jelingan yang pernuh rasa melindungi diri gadis tersebut.
Dia bertanya 'Kenapa Pian buat macam nie?' Lofa merintih sendirian.

_______________________________________________________________________________
 Babak Pian dalam ToyotaCamry


Pian menjawab. Sebab PIAN SAYANG LOFA.
Pian tak mahu menyiksa Lofa selaku gadis impian Pian suatu tika dahulu. Senyuman Lofa dan babak kita berpegangan tangan tadi Pian takkan lupakan. Lofa percayalah. Sampai satu masa. apabila Pian dah menemui impian yang utama. Pian akan datang pada Lofa.
_______________________________________________________________________________
Babak Lofa di hotel mewah

Lofa terasa semua melalui telepati yang menyampaikan maklumat dengan sempurna.
Terima kasih PIAN!. Lofa akan tunggu. Tanda Lofa hargai pengorbanan Pian yang tak mahu mengecewakan lofa. Lofa janji takkan balik kepada Dato' Sabri untuk menyapu duitnya lagi. Lofa hidup untuk cinta. bukan untuk duit.

'Piaannnn.... apa impian pian?'...Bisik Lofa sendiri.
_______________________________________________________________________________
 Babak Pian dalam ToyotaCamry
 
Impian adalah untuk cari dulu diri Pian sendiri.Mencari haluan sendiri. Dalam Imaginasi nie, Pian telah tunjuk sifat tamak Pian. DAri rumah besar ke kereta Camry persis milik bos pian, sampai ke Tasha Shila pun Pian nak kebas. Tanda Pian tak bersyukur. Kemudia Pian bayang Pian jadi CEO di tempat kerja Pian, Pian bayangkan jalan tak jem hidup tanpa tekanan. Tapi tanpa tekanan yang Pian maksudkan bukanlah dari kerana Pian dah mencapai tahap 'God of money' atau 'Financial Freedom'. ia lebih dari tu.
Pian maksudkan ialah kenapa kita perlu kejar sesuatu untuk dapatkan senagan. bukan kah hidup ini milik kita dan kita sendiri yang cipta kesengangan dalam ruang dan masa diri kita? kan lofa?.....

_______________________________________________________________________________

Lofa terus termenung panjang. Jawapannya ringkas dan padat
'Lofa tunggu Pian....'

                                                                       **********

#Babak imaginasi yang dibayangkan Pian
Jangan tanya kenapa itu ini, kerana imaginasi ialah milik asasi semua manusia
Tiada siapa mampu untuk berhentikan
Tiada siapa mampu corakkan.
Itulah satu satunya hak manusia. Yang asasi.
Dan ada.


Sekian.
AnakMudaDiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...