i serve nuff nang

Wednesday, July 18, 2012

Review Novel : Cekik - Ridhwan Saidi




First novel yang aku baca penuh setiap muka dalam hidup aku. Dari 5 bintang, aku boleh bagi 4 setengah bintang. Setengah bintang hilang pasal babak babak yang aku terpaksa ulang balik baca sebab kepetahan i/q aku yang masih slow kurang flow.

Cerita mengenai kompleksiti penghijrahan seorang lelaki dari kampung ke pusat bandar. Kalau selama ni kita dengar cerita perempuan pergi bandar jadi tak tentu hala. Dalam novel ni, akan becerita mengenai budak lelaki yang jumpa hidayah dari tuhan di bandar metropolitan itu sendiri. Mengenai gadis tari bernama suria yang berumur berapa puluhtahun menjadi awek kepada budak lelaki berumur 14 tahun. Ayat keramat budak laki ni yang paling gagah

'saya berumur 41 tahun, terperangkap dalam jasad bersaiz 14 tahun'. ringkas dan padat.

Sebenarnya sesuai untuk bacaan mana mana golongan. Tapi terpulang kepada penerimaan, kalau yang bajet bajet akan cakap ini novel lucah, sebab beberapa scene yang akan buat kau menyenggama minda didalamnya.. Tapi akibat rasa ingin tahu seterus terusnya, kau akan lupakan babak lucah tersebut. Terdapat juga unsur persoalan ingin tahu dan kesedapan mcdonald didalamnya yang boleh dijadikan rasuah waktu zaman sekolah dulu.

Bila aku baca buku nie, aku jadi rasa, ridhwan saidi ni tulis pasal diri dia sendiri. Sebab penghayatan watak yang dibawak tu sangat hebat. 

Penutup kalam 'bila hidayah sampai, kau takkan dapat tepis bai'

Novel Wajib Baca.


Sekian
AnakmudaDiary






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...