i serve nuff nang

Thursday, July 26, 2012

Delusia dan Impian




Lama dah aku tak menulis style ni rasanya. DAri 1 tulisan ke 1 penulisan, aku cuba reka cara penulisan hasil dari inspirasi baca banyak novel dan cerpen yang menguatkan semangat untuk menulis.  Biar aku surahkan lagi dari mula, aku hanyalah manusia biasa seorang lelaki yang tak berapa nak molek penampilannnya. Aku telah melalui macam macam peringkat kehidupan. Dari seorang hipster politik sokong pembangkang terbawak bawak konon petah hujah dan berdebat demi cari impian yang lebih baik. Sampai ke tahap reka puisi 'Disini' di satu lagi penulisan blog Dari Penjara Maya. Aku penat. Betul. Impian aku sedang tidur. Bukan tidur lena. Tidur terpaksa. Aku paksa dia tidur. Sebab bagi aku impian tu sekarang makin teruk, makin menjadi delusi yang akhirnya makan usia aku sendiri dengan sia sia. Sedangkan impian tu tak kemana, langkah pulak berat tak berkembang.


Mengharapkan keamanan, tiada sifat perkauman sentimen keagamaan, hasil bumi dibahagi sama rata sekarang macam mengharap sampah digilap2 menjadi berlian. Tak guna dan buang masa. Apa guna bila kita sorang je melaungkan lagu lagu john lennon macam imagine sedangkan orang lain sibuk nak mencipta neraka dan membeli tiket ke syurga? Apa guna lagu lagu nirvana smell of teen spirit kalau orang lain sedang sibuk membuka fesbuk ustad azhar dan lagu lagu kpop yang merosakkan akidah? takda guna. Pergi mampus pada lagu John Lennon. Persetankan. Lebih mudah kalau aku menjadi hipster dan douchebag yang tampak poyo dan segak. Walaupun dihina oleh hipster2 yang kononnya bersifat 'sayangi dan jadi diri sendiri', akhirnya hippster yang menghina hipster tu lahir dari teori konspirasi copycat doll mengikut surah surah yang diorang dah baca sebalum menghina hipster yang diorang nampak.. Bukan tapak kaki sendiri. Bencikan kapitalisma sayangkan socialis? fak. Itu semua menipu, kau pun akan tiru pemikiran adam smith dan pengemuka teori ekonomi yang lain jugakkan? bukannya diri sendiri pun. Pity U!


Kadang kadang betul kata 'dia', dalam tak sedar, impian kau tu shazwan hanya delusi yang memakan kehidupan kau sendiri. Tak pernah kau maju pun dalam mengejar impian kau. Sepoyo poyo orang yang kata duit tak penting kat dunia, at last kerja carik duit kejar untung nak carik makan gak? sama jugak. Mungkin kita lahir untuk jadi hipster dan ditemani duit.


Mengikut perkiraan sekarang, impian yang tengah tidur tu sedang menggemuk. Kuat makan dan malas. Sepatut impian tu sesuatu yang boleh dicapai, tapi merenungkan balik dan masukkan dalam persekitaran dan peredaran zaman impian itu hanyalah suatu delusi. Delusi ni macam bermimpi sesuatu yang mustahil. Macam aku mengharapkan kereta aku dengan wajah baru dia nampak macam Mitsubishi Lancer. Mustahil. Sebab asalanya dia tetap keluaran proton. Buatlah macam mana pon. So stop mimpi2 dengan impian bangang tu, duk dalam paksi realiti. Belajar sikap individualistik dan memprovokasi masyarakat setempat. Kalau kau benci tengok orang shopping membeli belah dimasjid sogo dan pavilion, hilangkan sikap tu. Belajar jadi macam diorang. Memuaskan hati dengan kekayaan yang boleh bawak keyakinan untuk dapat perempuan. tak susah.


Impian yang lama sangat kita tanam adalah sia2. Macam waktu kecik kecik, kau kata nak jadi arkitek lah akauntan lah, doktor nak jaga mak bapak lah kononnya, at last cuba tanya diorang yang dah jadi tu, betul ke diorang kecik2 bila cikgu tanya jawab benda yang sama apa diorang jadi sekarang? Atau diorang sekadar memobrokkan diri dalam sistem pendidikan yang korup dan kononnya membentuk kehidupan diorang sekarang? Jawabnya. Hidup lagi senang bila ada sesuatu yang dah tentukan kehidupan kau. Hidup dalam sistem kapitalisma, duit lah penentu kehidupan kau, sembang lah sampai bimbang, akhirnya kau akan mati jugak kalau tak da duit, nak beli rokok kena ada duit.  Nak beli makanan ambik air sembahyang semua tu perlukan duit.


#Impian tengah tidur?Lena? Pergi mampus. Biar dia jadi delusia.


AnakMudaDiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...