i serve nuff nang

Monday, June 18, 2012

Review Program Buku Jalanan TT

 

Review Program Buku Jalanan TT 2.0

Pertamanya, ni program first aku pergi. Buku jalanan TT. Sebagai seorang hamba sistem yang  tak pernah menjejakkan kai di perpustakaan negara untuk dilihat lebih rajin dan menyejukkan perut ibu mengandung.

Apa yang membuatkan aku taksub nak pergi bukan sebab penganjurnya adalah Farhana Karim, member kepada Bad. Tapi sebab ni program jalanan yang aku bayangkan sebagai alternatif program macam program Occupy Dataran. Di beritahu kat sini aku akan lebih lihat lagi banyak novel atau buku yang awesome yang tentunya tak satu line genre macam Ombak Rindu dan Tentang Dhea. Tambah lagi, ini konfem program anjuran orang muda. Anjuran anakmuda dalam bahasa mudah. Ironinya, mustahil orang tua yang lebih suka anak diorang lepak di perpustakaan untuk jadi skema dan angan2 nak menjadi doktor dan accountant. Bagi aku, ilmu dikejar perlu diterap dengan kemahiran bersosial dalam masyarakat, so, program Jalanan TT ini  sebagai alternatif untuk kita belajar percaya dengan orang yang kita baru kenal, pinjam buku tanpa birokrasi macam dekat perpustakaan, for sure, beza dengan perpustakaan, tanpa sewa dan denda lewat pulang!.

Bagi yang suka makan sambil membaca. disini ada potluck. Tapi apa yang celaka hari tu, aku bawak durian 2 bijik nak jamu diorang ni. Tapi pasal aku dah berpeluh jibam dan malu2 tambah aku lambat sampai, durian tu aku bawak balik rumah melantak dengan abang aku je. Kah kah kah. Lagipun tengok writers buku Invasi dengan awek cun macam Nadiah Khan (Penulis Kelabu kot), takut dia tak makan durian, kesian pulak. Oh Oh!.


Sebelum ni, aku selalu bertanya, aku tak suka budaya membuat duit dengan membuat untung berlipat ganda, macam mana nak dapat pendidikan percuma, ada tak benda free dalam dunia? dalam bahasa mudah, kenapa dalam dunia ni, dari upacara agama sampai ke biskut Tiger, semua nak dikapitaliskan? Kita sedar semua ni, so apa penyelesaian dan alternatif terbaiknya?.

Jawapannya mungkin dari program jalanan macam ni, tak perlu bangunan besar besar, batu berukir atau air cond, dengan rumput, pelapik tempat duduk, angin semulajadi. Kami membaca dengan free.Takperlu pakai kacak kacak baju tite in atau baju berkolar lebih kepada mamat skema yang berangan nak jadi doktor masuk perpustakaan, tapi tinggal kerjaya jadi bangang masuk program MLM.


Sekian
AnakMudaDiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...