i serve nuff nang

Friday, June 8, 2012

Kampung PungPangJaya 2

Hari ni, pemilihan jawatankuasa untuk penggal seterusnya makin dekat. Di kampung PungPangJaya, semua sudah tahu, ada 2 team dalam kawasan PungPangJaya sedang bergaduh sama sendiri. Iaitu team Mydin dan  Team Bijan. Tapi mereka ini pandai, nak bergaduh takkan nak tunjuk depan2 kan? Tapi orang di kampung Kolumpoq dapat menghidu sudah kelibat dingin antara mereka. Bijan sebuk melaungkan 1PungPang, Mydin pula semakin kuat ditunjuk semangat kemelayuannya. Ini adalah berita saheh, mereka ini jarang sekali muncul bersama di TV3suku,  kebiasaannya, sebelum ini, setiap kali ada pemimpin tertinggi, timbalannya akan ikut juga.

Sambungan dari 1,Cerita kampung PungPangJaya (1)

Mat, seorang anak kelahiran di kolumpoq hari ini telah memasuki alam pekerjaan. Bekerja di sektor swasta, bukanlah sesuatu yang mewah dan boleh bersenang lenang, nak buat loan rumah dengan gaji mat sekarang pon belum tentu approove dengan along yang berlesen. Dan sampai hari ini, mat bingung, orang2 di kampung PungPangJaya selalu bercakap mengenai kebajikan rakyat di Kolumpoq, tapi, nila mat yang bekerja kini, nak buat pinjaman pon susah, ni nak beli rumah? Jika betul orang PungPangJaya ni jaga kebajikan, Mat rasa jika dia hidup sebatang kara, mungkin dia hanya berumahkan kotak di tepi jalan. Justeru, keluarga adalah kesayangan pertama dalam hidup Mat, selain faktor kasih sayang semula jadi kerana faktor ekonomi juga Mat masih menyayangi keluarganya sehingga kini.

'Kan bagus kalau tiap tahun ada Pilihanraya'


Itulah catatan mat semenjak mula bekerja di sektor Swasta. Cuba bayangkan rakyat hanya diberi peluang sekali untuk mengundi dalam 4 tahun, apabila rakyat tersalah undi pemimpin, rakyat tiada peluang bertaubat untuk mengundi pemimpin lain, melainkan tunggu pada penggal 4 tahun seterusnya. Dalam makna lain, pemimpin yang tidak berkaliber dan tiada integriti itu mempunyai ruang kemaafan dan taubat yang besar, walaupun berulang kali melakukan perbuatan yang sama.

Antara catatan lain mat dalam pilihanraya di Kolumpoq dan PungPangJaya adalah mengenai sistem 2 parti. Sistem 2 parti ini sebenarnya tidak memberi peluang kepada rakyat untuk memilih Perdana Menteri sendiri. Prosesnya begini, rakyat akan mengundi di pilihanraya, mengundi calon parti yang dikemukakan parti sendiri. Jadi apabila parti menguasai dan menang pilihanraya, parti itu sendiri akan tentukan siapa yang layak jadi perdana menteri. Bukanlah undi terus dari rakyat seperti di negara Amerika Syarikat yang mana Barrack Obama mendapat undi terus dari rakyat untuk jadi Presiden. Jika dalam parti tersebut ada 50 perwakilan, maka 50 perwakilan tersebut sahajalah yang akan tentukan perdana menteri. Jika mat undi pembangkang, Mat akan diharamkan terus dari hak memilih perdana menteri untuk penggal seterusnya.

Tanggal.............. Pilihanraya menjelang tiba, pada hemat mat, mengikut pengalamannya di setiap pilihanraya kecil yang dijalankan, orang kampung PungPangJaya akan turun beramai ramai untuk memberi SEBELAH selipar kepada pengundi. Kemudian, di kunci dengan kata kata, 'jika saya menang, akan siaplah bangunan dan hiway ini.' Atau dengan kata lain Jika anda undi saya, barulah saya bagi lagi sebelah selipar ini. Bagus bukan strategi orang PungPangJaya ini? PungPang mereka mengalahkan penyair dan penyajak, mereka tak perlu mencantikkan ayat dengan perkataan yang lama2, tetapi hanya dengan menabur secebis janji.

Mengikut atok yang bercerita dan berjumpa mat, cerita cerita soheh mengenai sejarah penubuhan PungPangjaya telah tersebar, Asasnya,  mereka yang tinggal di kampung PungPangJaya ini adalah golongan pensyarah dan pempungpang seluruh dunia. Labonan orang PungPangJaya sangat sedap didengar, ini kerana orang PungPangJaya memegang periuk nasik rakyatnya, Jado rakyat perlu membodek orang orang ini supaya Periuk nasik mereka yang dulunya Pensonic, kini diganti dengan Brand Panasonic.

Dari segi pandangan ekonomi dan ilmu semiotik, PungPangJaya di bina supaya rakyat nampak kemajuan. Apakah makna nampak? Syndroma rakyat Kolumpoq yang paling mudah ialah 'menampakkan'. Sudah cukup. Walaupu nmereka tak dapat merasai suasana kemajuan di kampung PungPangJaya, namun mereka masih berbangga, 'kami ada pusat PungPangJaya.

Antara budaya ekonomi PungPangJayanisme ini adalah mereka diberi peluang memerintah Kolumpoq selama 4 tahun. Tapi nanti hanya baru tahun keempat barulah rakyat diberi duit dan gula-gula. HANYA KETIKA PILIHANRAYA sudah hampir. Ini bermakna, 3 tahun diambil untuk berucap sekian dan sekian, hanya pada tahun ke-4 rakyat akan menerima ganjaran dari undi mereka kepada bangsawan di PungPangJaya.

Di akhirnya bagi mat, kampung PungPangJaya ini adalah satu karya supaya rakyat jelata menyembah dan memberi harapan tinggi kepada bangsawan di Kampung PungPangjaya. Iaitu harapan kepada ucapan orang orang yang kuat PungPang disana. Macam Mat pernah cakap dulu, paling pelik orang PungPangJaya ialah, mereka tidak turun pergi pasar beli beras dan gula, tetapi mereka boleh menetapkan pula harga barangan macam beras dan Gula di Kolumpoq sedangkan mereka tak singgah pon dikedai2 yang jual beras ini. Tak tahulah jika orang di kampung PungPangjaya ini mempunyai keupayaan telepati yang kuat yang mampu memberitahu dan menentukan akan keperluan semasa mereka yang tabah dan meminta sedekah di Kolumpoq

Sekian
AnakmudaDiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...