i serve nuff nang

Monday, May 30, 2011

Subsidi subtodi sub sub sub



Well, gua akan jejakkan kaki menjadi buruh esok, yap, nervous gila kot. Selama nie bila cuti panjang gua lepak umah dengan kawan, dengn niat nak teman mak gua kat umah. Then tiba esok yang undang kelainan dalam hidup nie, serius ly gua rasa tak selesa and tak sedia. Anyway, try to be excited, dunia buruh pasti ain, dunia nie akan lebih banyak cerita pasal ekonomi, beljar menervices company lain. Pasti gua akan mula guna dan pikir pasal subsidy, subtodi and and sub sub apa tah lagi, anyway, gua bersyukur lagi sebab still duk kat umah gombak dan bukan menyewa sendiri.

Cerita subsidy nie cerita yang panjang, dari sejak penubuhan Malaysia. Okay malaysia sebagai pengeluar terbesar petroleum by petronas, gua tak nak labon pasal petronas untung banyak kalau harga minyak dunia naik, tak nak melabon pasal rakyat bising subsidy turun, si pembangkang yang putar jadi isu politik, damn, aku jugak tak suka bila fikir mak aku asek merungut subsidi nie diselaraskan. Apa tu laras? maybe pistol laras kot, dilaraskan untuk sedia tembak dan membutthurt kan manusia lain.

Siapa belajar ekonomi mesti tau, petroleum nie adalah sumber yang akan habis, sumber yang tak boleh diperbaharui, cukup lah anwar cakap banyak pasal jumpaan galian baru, the things is, dunia nie dahnak tamat tempoh, isi dia akan kehabisan, bumi nie bukan jantan boleh romen dengan bumi betina lalu hasilkan anak bumi yang ada petroleum yang fresh, bumi ini satu, dan kan tamat, macam ustaz dan ulamak cakap, dunia dah nak kiamat. So, gunalah fikrah,use ngv, public transportation sebagai alternatif,kalau tak sedia,cuba bayangkanorang malaysia yang tengah gila kete sekarang, satu hari nanti petroleum abis,nakbuat besi buruk apa kete korang tue?Dalam kesesakan, plese,be kreatif and inovatif. Then Goment shouldsupport, tak perlu hangat2 taik ayam macam cerita nak popularkan NGV, at last, mana tah tong NGVpergi, gntung tak bertali cerita NGV nie.

Point Muhyidin yassin pasal masyarakat subsidi tak berkembang serius point yang tak guna, point yang lemah dan boleh ditibai balik. Subsidy kalau guna elok2 dengan saluran yang baik,aku yakin gila Malaysia nie akan lagi maju dari sekarang. Tapi tengoklah, bila zaman mahathir memprivatis kan TNB untuk beli tenaga dari IPP,de fak? ini ikut cakap ronald keegen :
'Privatize menambahkan kecekapan'

Lalu, kerajaan pon rasa memang patut amalan privtasi nie dengan alasan tak mampu tampung lagi and nak elak pembaziran, Weh, kamu pemegang saham dalam syarikat nie, kamu bukan managing director.Jangn main tipu. Pernah tau pasal IJN nak diswstakan?tapi tak jadi sebab time tue rakyat sendiri tak setuju, kalau swastakan, menteri dapatlah khidmat free dan percuma, tapi macam na dengan pakcik pakcik, makcik2 yang jatuh sakit? nak dapat rawaan asas pon kene bayar mahal?de fak?

Macam tenaga elektrik, minyak, nasi, gula, nie semua kemudahan asas, dan keperluan,kalau tak da benda benda nie, kau boleh mati sebab kau memang perlukan. Then, malaysian must be fuck up, bagi aku benda asas nie totally need to be govern by government, for public interes, bila kau swastakan, matlamat dia untung dan naikkan saham pelabur, then, kau akan rasa kenapa CEO SYabas can get almost 5 juta a year hanya dari gaji dia 500,000 sebulan. Sebab tu, kerajaan Selangor nak amik balik syabas, dari privatasi nie, akan bawak mudarat lah dude!

Balik kepada cerita petroleum, kita kena set kan dalam minda, gunakan lah fikrah, cakapkan yang petroleum are reaching its limits, kalau pakatan naik pon, petroleum tetap akan habis. Anwar ibrahim takda magis untuk naikkan sumber petroleum bawah laut. Dan harga nya tetap perlu dinaikkan sebagai penyelesaian terhadap permintaan.But, bukan aku bulshitting suka gila babi subsidi di selaraskan, kerajaan pon should play the role. Cukuplah mengkayakan kroni, dah banyak sangat harta dirembat. Cukai korporat juga boleh jadi inisiatif baik untuk tampung subsidi nie. Nak naikkan harga gula yang semua orang perlukan, instead, apa kata naikkan harga arak sebab itu bawak keburukan kan?limitkan harga minimum arak kat kadar lebih tinggi then cukai korporat di'up'kan. Then, this time lah jugk, baiki balik segala kebocoran aliran wang, tak payah beli lettop dengan harg 10000 sebijik yang harga dia penguna boleh dapat dengan 2000 + je. Membazir! thats the point.

Internal control,independent people. Itu yang kita perlukan sekarang kalau nak baiki kebocoran nie. TAk semestinya berjubah dan berkopiah,bertali leher,  tapi bebaskanlah institusi macam sprm,pdrm dari cengkaman goment. Its enough, Nak wujudkan rakyat yang tak bergantung pada subsidi, goment shouldplay it first.Bebaskan badan2 yang tugas dia jaga rakyat. Media,sprm,pdrm,mehkamah. Kalau badan2 macam nie still kerajaan lantik si ketua dan bayar gaji depa, macam na diorang nak buat kerja lebih telus dan profesional,
 then kawan ku penah cakap, gila orang kerajaan nak lawan and buat keputusan tak sama kerajaan?
Hilang nama kau dalam slip payroll kerajaan nanti
Again, its about money and money, kebergantungan money
Sebarang majls fatwa dan agama juga should be independant loh!. Baru diorang leh keluarkan fatwa yang lebih cool dan bagus, barulah boleh cakap rasuah dan membazir itu haram dan amalan syaitan.

Then it should be the end of SUB! sub kontraktor itu semua juga melahirkan kebergantungan,yang amik untung atas angin je, yang bawak beban, yang menyebabkan kementrian kewangan luluskan 4.6billion flow untuk projek PKFZ yang tengah bicara sekarang ni.  Bukan nya menamatkan kontrek dengan syarikat yang bekalkan keperluan asas.
Can government tax more on toto and judi? kat genting highland tue? any kind of Berjaya Tan company?

Bila berkapitalis, jangan lupa pasal gaji, kapitalis yang ajar, kau nak berak pon kene bayar 30 sen,apatah lagi nak dapat khidmat perubatan. Comon goment, sila naikkan gaji, thats the point paling penting. Point yang akan selesaikan kemelut dalam kapitalism economic nie, bukan turunkan cukai korporat je tiap kali bentang bajet, taraf gaji minimum patut naik,kata nak ikutAmerika, so ikut fully lah, diorang memang barang mahal, tapi bila dikirakan dengan taraf gaji rakyat marhein dia, pak guard pon still ada effort datang kerja naik kerete banding jaga kat malaysia yang sayangkan hondaC70,gaji pakcik jaga sana  pon setaraf dengan lecturer kat malaysia.


P/s : Its hard to live in world of capitalism, just like when u got no money, dont hope for any kind of Jessica Alba.

Wrote by :
AnakMudaDiary @ P.M.A.C

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...