i serve nuff nang

Sunday, May 8, 2011

Kau Malaysian lah, bukan Orang timur ke barat!

Kau lahir kau orang melayu kau islam, kau sangat tak suka budaya barat, tapi at list ko suka pakai tie yang memang budaya lame ass barat, dasar pandang timur? ape orang timur nie so good2 ke? kalau ikut style ekonomi takpe, nie ikut benda pelik, ko nak dengar lagu suka dengar lagu, nak belajar nbahas ibunda, serius aku tak da hal, bila masuk ko nak jadi sangat seksi tunjuk tubuh and belakon jadi KPOP kononya, so anoyd, cepat lah ulamak haramkan benda nie,  berani?pembaharuan? hah! so not into me, itu pembaharuan, itu exactly plagiat, itu exactly copy paste, and it sux. END-

Okay, entry biar aku start dengan cite pasal dasar pandang timur dan so paranoid orang Malaysia dengan orang barat. Dasar pandang timur nie, uncle mamakhadir yang kenalkan, macam biasalah, orang melayu kalau dikutuk uncle nie akan terasa sangat butthurt, akan rasa maruah tercalar, dan cerita pasal bangunan KLcc uncle yang gah tue. Tapi bila ditanya orang cina iaitu adik lim guang eng kat parlimen mana pergi peruntukan 50 billion untuk orang melayu hilang, semua pon hilang, mendiam sepi, takpon tukar soalan lain, ini dasar pandang timur? Cakap dasar pandang timur, tapi tak da effort nak suruh orang malaysia pandai beratur bayar tol, tak da effort suruh orang malaysia termotivasi pergi punch card awal, takpon terlupa, budaya pakai tie, budaya corporate, itu semua budaya barat, Kaizan accounting orang jepun pon Malaysia tak amalkan, still ikut conservative acounting orang barat,about historical semua nie dasar timur? najis.


Dari kecik, aku kau dah diajar, dalam menulis karangan, budaya orang barat akan disalahkan, dan itu akan dapat full mark dengan best jawapan dan rumusan, sampai ada orang pernah cakap matt rempit itu budaya barat? kkenapa tak cakap naik kereta tu budaya barat? barang dapur tue semua, fak u, please, stoplah ajar budak budak dengan pemikiran yang suka sangat salahkan orang lain, at last, budak2 tu kene rotan jugak sebab tak pakai tie pergi sekolah, bukan ke itu bangang? nak barat ke timur nih? 


Cerita adaptasi budaya kedalam sesebuah intitusi adalah cerita besar dan panjang lebar, ambik masa untuk aku tafsir berdasar cara aku, tapi at last, aku still akan memahami dari mengikut bulat2 apa manusia nie kata. Yer keadaan memaksa kadang2 untuk ikut, tapi at list dalam sesetengah keadaan kau boleh pilih untuk tak buat, tak yah la buat kan? Bila cakap barat, kau akan terfikir orentalis semua, bila aku tulis macam nie, korang akan rasa aku pro barat, tak, aku tak pernah pro membuta tuli macam orang pas terlalu sokong pas, macam melayu daftar seumur hidup untuk umno, aku cerita nie sebab aku tak suka dikawal orang tak kasi buat itu ini, term pro barat nie adalah term yang diwujudkan untuk kau terus benci dasar barat, tapi kau tetap raikan hari ibu, hari bapak, hari perkerja yang memang purely barat atheis punya rekaan.


Woit Malaysian, please aku terbaca pasal KPOP dengan band pempuan name dia Gula Gula, band laki ape menda tah, gula2 memang cun2, tapi bagi aku mereka tetap buat benda yang tak leh diterima. Tapi aku tak sabar gak bila nak ada individu malaysia guna nama MOM, MAria Ozawa Malaysia, that would be nicer, lagi senang nak masuk media and capture audience, kan? Aku pon dengar lagu, aku minat dress up, tapi bukan ikut sesiapanya, aku selesa cara aku sendiri, kenapa perlu KPOP? MPOP tak cukup bagus ke? 
Kan lagi bagus, balik umah, baca buku pasal liberalization, nacarcism, komunisme, and pelbagai idealisme lagi, kalau minat belah jepun korea, baca apsal diorang percaya kepada semangat dan bukan kepada tuhan, kan lagi bagus tambah ilmu macam, nie benda yang moden sket nak ikut, so fak.


TApi chin at list diorang beranikan?


Oppppssss... Please, banyak cara lagi nak berani, better memberanikan diri bawak irama lagu asli macam noraniza idris, dari ko jd fan faggot of justin bieber kononnya fenomenon dunia sekarang, lagu yang tiada maksud dan bukan dari dalam diri, hanya untuk popularism, berani better dengaan mempertengahkan budaya malaysia? bagi orang jepun dan barat dengar dan suka citarasa muzik malaysia, macam korang dengar avril dengan radiohead, macam korang suka lagu nobody and lagu superboys,lagu citer korea, berani bukan dengan berani tiru orang, tiru muzzik je bley tahan lagi, tapi sampai ko nak tayang body seksi, tunjuk dada ketak sume, rambut dah belah macam hape, haih, macam orang ikut budaya punk hip hop semua, tue lagi baik, sebab ada knowledge @ idealisme tersendiri, nie aku tak tau lah ape idealisme KPOP nih kan, tayang body sana sini, naik ramos rambut tu kiri kenan pakai suar takat peha, posing tonggeng, really aku tak tau ape idealisme KPOP nie. AKu lagi suka budaya punk dan hip hop, dua dua mencipta kebebasan, menentang sebarang bentuk kawalan larangan nak buat suatu benda, bila bebas, kau takkan ikut cara orang, kau akan ikut diri sendiri.

Sudah sudahlah dengan pemikiran orang barat itu kristian nak sebar agama, merosakkan islam, bagi aku, orang islam sendiri yang salah sebab tak dididik dari kecik lagi pasal islam dan akhlak, orang islam yang tak pegang teguh pada janji sendiri, orang islam yang persenda tuhan, so, go to hell kalau nak salahkan agama lain, kalau aku boleh cerita kat macha and amoy pasal islam, diorang juga boleh bercerita kat aku pasal kitab veda and iching. thats fair right?


ingat bila umat bumi tak bersatu, maka kapitalism lebih mudah mentadbir dan atur gaya hidup kita.


P/S : Aku tak tentang kau nakdengar lagu korea beli baju ke ape, tapi please stop being them, jangan merendahkan diri dan apa yang kau ada kat malaysia dengan cuba jadi mereka, sebab surely takkan menjadi.Jadi diri sendiri sudah.Aku jugak suka lagu sory sory tu, tapi tak pernah algi aku terfikir nak dress and nyanyi posing macam tu. :)


Sekian,
P.M.A.C @ AnakMudaDiary



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...