i serve nuff nang

Wednesday, October 12, 2011

Seni Dan Sains : fikrah Dan Kemajuan




Assalamualaikum w.b.t

Dah sebulan lebih gua tak menulis artikel fikrah gua kat sini. Anyway, gua bukan tak da benda nak tulis, tapi gua nie cepat lupa pastu gua tak reti nak kembangkan. Anyway, cerita politik memang gua minat, tapi macam gua percaya. minat pada satu perkara je akan jadikan otak layu dan malas berpikir, so hari ni gua nak try ulas pasal art and science, oops bahasa orang yahudi, okay, seni dan sains.

Go through science first
In modern use, science is "often treated as synonymous with ‘natural and physical science’, and thus restricted to those branches of study that relate to the phenomena of the material universe and their laws, sometimes with implied exclusion of pure mathematics. This is now the dominant sense in ordinary use."[ 


Bila sebut science,  kita akan selalu terbayang bapa telefon dunia, alexander grahambell, newton(fizik)Neil armstrong(angkasa) , ibnu sina(Perubatan), ibnu khaldun, thaimiyah, steve jobs(teknologi) yang bawak pemangkin perubahan dunia hari ni. Jangan risau, aku bukan nak cerita diorang ni liberal tak percaya kuasa tuhan sampai buat kajian yang bertentangan dengan orang yang selalu cakap 'semua takdir Allah' tapi nak cerita sains ini adalah pengukur dan membawa apa kau rasa hari ni. Dari iphone, laser, implant,surgery, berus gigi, lettop, microsoft, astro, itu semua science. Yang memudahkan hidup manusia hari ni. dan efect yang paling musykil bila teknologi ni semua dieksploit untuk keuntungan diri sendiri. Seriusly, gua tak pernah tolak teknologi, tapi gua jugak bukan technology catcher, bagi gua ' hidup ni untuk bersederhana'.

Waktu sekolah dulu, gua memang tak suka seni, bagi gua sains ngan math ni adalah kehidupan sebenar sebab ia fakta dan bukti. Seni itu perkara ke-75, gua tak sedar penting nya seni dan apa gua seni. Tapi apa yang gua faham seni ini memang tak da tempat dekat kebanyakkan jiwa cikgu dan pemodal kapitalis, bagi mereka yang hebat science dengan math je mampu hidup dalam dunia dan dapat duit gaji tinggi. Anyway, the fucking thing about people learn science nowdays, they will stop to be a doctor then go for multi level marketing ambik duit orang dengan goyang kaki mulut berbuih. Peranan sains amat penting dalam mencipta negara yang maju. Tapi apa guna maju kalau rakyatnya masih nak merempit merompak merogol dengan badan kuat kuasa yang sibuk intai ngendap orang berzina? Apa guna kemajuan sains yang kedepan wa de pak akhirnya mencipta golongan miskin dan kaya yang melampau?



Seni. Itu adalah art. Seriously, gua tak reti nak melukis, cipta lagu atau syair yang puitis yang buat gua jadi looser sampai hari ni. Anyway, gua find out yang seni ini satu bidang yang manusia luahkan rasa tak puas hati pada system yang menghukum. Seni sebenarnya pendokong yang besar untuk budak yang belajar sains. kalau asek kejar kemajuan, tak hayati seni alam, seni tumbuhan hijau, tak hargai seni burung berkicau dan udara segar, apa guna beb?  Dan kene ingat, tak semua orang mampu jadi macam tokoh2 sains kat atas, so, memaksa student untuk pakar dalam sains dan math semua itu adalah kerja yang mustahil. Dunia masih perlukan penseni untuk melahirkan peringatan kepada pengejar kemajuan ni.


Korang selalu cakap ameerika buat air coke facebook yahudi arak babi bagai, anyway, melalui seni jugak amerika guna untuk kuasai dunia,. Melalui ekspresi diri. Walaupun guna senjata seni bodoh macam Lady gagak and justin biber wadepak, manusia tetap sukakan dua ikon ni. bukan sebab ape, tapi seni itu memang sifat menguasai manusia. Seni itu terdapat dalam bentuk kritikan, tulisan, ciptaan. ekspresi seni lagi besar dari kemajuan yang dibawa sains, Tapi ekspresi ni bersifat ghaib, tak nampak, itu sebab kita nampak sains ini lebih mudah dikejar. Bila steve jobs meninggal dunia, seriusly gua rasa bersyukur, gua rasa atleast ada tempat untuk manusia berehat dari terus merompak hancurkan ekosistem bumi. At least bumi ini berehat di sedikit bahagian dari biarkan dirinya terus diperkosa rakus manusia.


Mengejar negara maju dengan menggila babi seriusly perkara yang gila tanpa sedar yang level seni makin berkurang. Negara yang taraf seni hanya berkisar cinta maya manja manja dan kpop serius tunjukkan kemandulan otak yang melampau. kemandulan ini bukan takat lagu, tapi jugak pada keseragaman genre cerita yang pasal hantu dan cinta dari hidup sampai kau mati. Even, in malaysia, kalau kau amek art stream pon, kalau tak belajar grafik, u r going nowhere. Seni bukan hanya grafik, seni jugak dari tarian, korografer, hip hop, punk, grunge and special except for bieber, gaga dan kpop. No Offense. Seni malaysia masih still plane, seriously, kau nak popular nak hebat hanya perlu main gitar, bermuka kiut dan berbaju kurung serta bertudung, pastu post la video kau main kat youtube, thats basic things to gets popular for commerciallization. nak popular kau hanya perlu pakai pakaian dedah separuh dada, pakai skirt pendek, then kau akan jadi popular. 


Majunya Jepun, korea tak semestinya janjikan manusia yang bertamadun. Kat sana masih banyak pelakon porno terpaksa berlakon untuk dapatkan duit, masih banyak yang terpaksa jual maruah untuk dapatkan tempat dalam kemajuan di jepun. Kemajuan sampai dah tak kira hukum alam dengan bina logi nuclear yang baru meletup tempoh hari. 


Memang betul, sains itu hardware, seni itu software. Hardware ni akan kau bawak kemana mana, contoh gadjet yang poyo kau bawak berjalan untuk menunjukkan kau juga mengikuti perkembangan, tapi apa gunya jika isi hardware tersebut sekadar lobos dan bolos? Tanpa software, kau jugak takkan kemana dengan gadjet tu.


Seni banyak berkisar mengenai tekanan hidup, harapan pada manusia lainnya, meluahkan ketidakpuasan hati yang ikhlas, baca syair2 plato mengenai UTOPIA, mengenai keseragaman manusia, kita bekerja untuk kesejahteraan manusia. Tapi sayang dizaman ni, penyair, pemuzik, kian menjadi kaki bodek, penyair harus menyairkan pujian sembah terhadap perdana menteri, kene beri doa pujuk untuk sultan, then again, mereka ingat syair mereka itu syair yang berkualiti walhal hanya untuk dapat royalti bila dibuku dibeli atau ditayang kat surat khabar. Fak .up!


P/s : Anyway, the fucking thing about people learn science nowdays, they will stop to be a doctor then go for multi level marketing ambik duit orang dengan goyang kaki mulut berbuih.

Sekian
Anak Muda Diary @ Ahmad shazwan Aziz

1 comment:

  1. betol ke ini ahmad??? hikhik..

    tu aku tgk budak matrik skema hohoho dengar pun inteam..paling rock pun faizal tahir hahhaa


    ko tong sampah kan jelah faizal tahir ko...dia nyanyi hey jude tu kosong je la...baik layan m.nasir..iwan fal..bob marley..hehhehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...