i serve nuff nang

Friday, July 29, 2011

Conference Orang Islam kaya yang nak fikirkan harta mereka jadi halal je, wth?!





Assalamualaikum w.b.t


Ferh, lame gua tak tulis pasal ehwal ekonomi kat sini. Lame dah gua tak tempelak orang melayu dan islam dalam blog nie. Lame gila  gua fikir ape lagi gua boleh tempelak orang melayu dan islam sekarang. Anyway, ade orang tanya, kenapa gua suke cakap melayu nie kuat perkauman, tak mau hentam itu cina sama india yang buat adverttise ment kerja nak orang melayu dan india je? jawapan gua mudah, depa tue minoriti, kita nie majoriti, kita majoriti, kita start dulu, tunjukkan contoh yang baik la, bagi peluang orang cina dan india kenal melayu dan islam, bagi mereka faham yang kita nie sama marhein nya dan boleh guna tabula rasa yang sama.kan?

Back to topic, aku hari rabu hari tu hadiri satu seminar yang dipanggil 
'World Conference on Riba Free Economy (RIFCON). Pergi sebab boss kesayangan gua suruh dan aku memang minat nak tau mengenai kewangan islam, sejauh mana magiknya kewangan islam ni akan rapatkan jurang orang miskin dan kaya. Anyway, maybe aku silap tempat, diorang tak kisah taik nak cite pasal orang miskin yang makin ramai. Yang diorang tahu dinar and dirham.


Ade sheikh imran mohsein, ada orang besar, ada dari pelbagai negara islam dan negara bukan islam. 
Raffly, mereka nie bercerita komen mengenai sistem duit kertas nie. 
Aku kongsi dulu lah resolusi aku untuk conference nie :-
1. Bank Islam Malaysia Are totally shit using 'ISLAM'
2. Sistem yang dikatan islamik nie masih belum ada dan wujud
3. Duit kertas memang suatu yang tak boleh pakai, macam entry aku before nie, duit kertas nie duit persepsi, nilai persepsi diletakkan atas sehelai kertas, dari persepsi mewujudkan nilai ke atas nya, macam kau tengok kucing, tapi orang sekeliling sume cakap itu tikus atau anjing, dan kau akan ikut sama.
4. Perlaburan kepada sesuatu yang kita tak tau kemana duit akan dilaburkan adalah tak boleh sebab ada keraguan.
5. Perlaburan ni tak mengkayakan kau pon, sebab kau sebenarnya bagi duit pada entiti tu, ko bagi kekayaan kat entiti tue sebenarnya,.
6. Dalam Islam, konsep yang sebenar adalah perlaburan dan simpanan, konsep pinjaman nie belum tentu betul sebab tu kita tak digalak meminta hutang.
7. Seminar nie seminar orang kaya, mereka tak bagi kisah untuk orang miskin


Aku akan eleborate point 7.
Yap, seminar nie pasal orang kaya. Mereka melabon pasal duit nie akan jatuh nie sebab percetakkannya sekarang tengah berleluasa secara tak terkawal. Jadi, mereka kene fikir cara macam mana nak kekal kan kekayaan kesenangan mereka sekarang bila zaman gunakan dinar dan dirham balik. Diorang yang islam ni sebok melabon kebagusan guna dirham itu dan ini. Aku tak nafikan memang bagus. Tapi bila guna dinar dan dirham nie, rasanya akan terjamin terus masa depan orang miskin? Kalau pemerintah Malaysia sekarang guna dirham dan dinar, rasanya terubat ke masalah kebocoran dan pembaziran? 


Diorang nie tak pernah kisah ada orang miskin yang tidur tepi jalan siang malam kat malaysia nie. Walahal pusat zakat catat untung kat akaun dia. Jabatan kebajikan? i bet it will be the same! Mana institusi yang cakap kehebatan islam nie? Institusi nie patutnya yang jaga kebajikan hari nie mula dah berkira2 nak buat untung? wa de pak?
Tue la bagi aku, sebenarnya sistem tak silap, silap sistem adalah melahirkan golongan yang gila nak memonopoli sesuatu barangan atau industri. Orang yang lahir dari sistem nie ade pernah kesah ke golongan miskin makin ramai nie?


So, pandangan aku, before talk about nak tukar sistem dari duit kertas ke dinar dan dirham, please be amend dulu lah, ganti dulu orang dalam sistem nie dengan orang yang lebih cool dan hot dude and chick.  Orang orang yang memonopoli kekayaan nie patut nya rasa macam mana susah kehidupan orang miskin. Aku sangat sokong kata pak samad, masalah kita di malaysia ni bukannya diperintah melayu atau islam, masalahnya sebenar ialah kita diperintah bangsawan, bangsawan yang tak sedar diri gunakan rakyat yang marhein nie kayakan diri sendiri


Bagi aku, jumpa yahudi?christian?islam?hindu?budha? ular? ketuk kepala orang kaya dulu!



Sekian
AnakMudaDiary @ P.M.A.C

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...