i serve nuff nang

Friday, February 18, 2011

Aku tanya JAKIM, kenapa tak mengharamkan mercun?



Assalamualaikum w.b.t

Ini post adalah sorotan dari post valentine aku hari tu, memandangkan ramai sgt comment n critixs, aku sambungkan lagi ilmu pemikiran aku supaya kita sama sama berfikir, ingat, bila berlawan kata,bukan cerita pasal menang atau kalah, perang ini perang otak dan hati, keras atau tak prinsipnya, dan semua tahu untuk melunturkan prinsip adalah perkara yang susah,so, bagi aku ia adalah lebih kepada percanggahan pendapat,anyway, sory akalau aku ada terkasar. owh, maybe cinta dan kasih sayang may do it untuk lunturkan prinsip dan pemikiran.!

Buat baru nak baca, baca post ni dulu, then mumbling lah apape

Aku da bercerita cerita aku pasal valentine, ada yang marah dan ada yang suruh aku mengucap pon ada, woit, cummon,, am i not islam?i do mengucap everyday, perhaps, hahaha, but things i want to said here, orang islam sekarang nie memang patut dikritik, nak nak lagi kat Malaysia nie, sikit sikit nak jatuh hukum haram dan murtad bagai, kan ada term diplomasi, toleransi dalam islam, kenapa tak guna kaedah tu dulu?berfikir la dulukan?apa problemnya? Kalau sikit2 nak haram, orang non muslim pon akan rasa pelik dan takut nak peluk islam nie, macam aku akan cerita pada post seterusnya pasal islamic accounting vs conventional accounting, kita belajar dua dua, tak perlu kot nak kate itu tak bagus ini tak bagus, nanti aku sambung, biar aku cerita sikit pasal bunga api dan mercun nie

Aku tau, orang kita nie terlalu taksub pada sejarah sesuatu yang bertentang dengan nya, kalau benda yang sehaluan, yang diorang buat, they dont give a shit about sejarah benda diorang buat tue, please, nak buat sesuatu ikir,macam kata membe aku, akhirnyaa, otak kita yang akan tentukan benda tu kita nak buat dengan betul ke tak,kan??sama lah dengan ayat, sesuatu dilakukan didahului dengan niat, baik niat baiklah, buruk niat, tak cantiklah.

Untuk pengetahuan umum, hah, ape skema nie, mercun bunga apai nie diasaskan permainannya oleh warga china untuk meraikan tahun baru mereka. Dulu orang mana ada belerang, mercun, tapi diorang bermain dengan membakar colok dengan berapi api dan berasap asap, anyway, aku tak kutuk taw, i just tell about activity, bagi diorang,itu mulia, aku hormat!easy! Bermain colok dan berasap2 ini adalah upacara untuk memuja the luck devil, macam kita tahu, orang melayu sebut 'tuah', orang cina sebut 'manyak ong', dan tuah yang diharapkan tu akan menemani mereka sepanjang tahun.memang ni sangat sinonim dengan kawan2 cina kita. Dan kini ia telah dijadikan aktiviti ekonomi untuk kaut untung  dengan seludup ke sana sini, waktu new year yang batak tue dibakar, world cup, letup sana sini, membazir, tapi waktu valentine tak da pulak, sebab time nie cinta antara makhluk bumi deiraikan, bukan any angel or devil with human. Its about ong to chinese community, and its about untung for kapitalist comunity!

So, it just like valentine roses, they said its about pemujaan maharani cinta, so mercun adalah pemujaan maharaja tuah, dont we call it same??

So, Jakim, laksanakan tugas anda! haramkan lah permainan nie sebab tujuan awal dia jelas bertentangan dengan budaya masyarakat melayu,hah!KAh kah kah . instead, playing that kind of pop pop is membazir right? lagi lah islam dah kata amalan syaitan itu membazir nye pon, dont u get it??Dosa dalam dunia bukan berasmara di malam valentines je, bermain mercun membazir di malam new year, malam hari raya, pon boleh jadi hukum yang sama, tapi tak taulah, kalau JaKIm, nie memang kuasa diakan untuk jatuhkan dosa pahala halal haram atas muka bumi ini.

Anyway, orang akan ckp aku nie terlalu poyo pro vaalentine, please get me, i'm not obses, or like on something very much,aku tulis nie aku nya pendapat, bukan akau nak menjatuhkan hukum, nak isytihar dosa pahala,tue surely not my activity, aku nak bagitau yang, kita manusia sama, ko jakim ke ape ke, ko tetap manusia, kenapa perlu terlu mengangkat sesuatu sgt? Berfkir lah dulu, kalau rasa betul dah, ikutlah, macam Islam, tiada paksaan ko nak ikut ke tak, tapi kalau kau ambil hak orang  memang ada hukumlah sebab memang salah ko ambl hak orang, ada pape critics pada islam boleh dilemparkan, dan cari lah penyelesaian, islam sememangnya sempurna, tapi amalan manusia yang memeluk islam tue yang tak pernah sempurna, so, just think, critics, and find solution!

P/s : they are human, never be more, some try to be god, but they just talking shit about judgement!

Sekian 
AnakMudaDiary @ P.M.A.C

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...