i serve nuff nang

Monday, April 26, 2010

Apabila AnakMudaDiary berbicara mengenai POLITIK


Assalamualaikum w.b.t

Kembali lagi anakmuda untuk post yang ke 38, walaupun masih tak berapa produktiv berbanding bloggers yang lain, tapi insyaallah anakmuda akan cuba mengupas isu2 yang memberi banyak makna dlam kehidupan kita

Kali ini kita berbalik kepada sejarah politik, yang term 'politik' ni hampir keseluruhan manusia tahu mengenainya,tak kisah anda yang makan Roti canai ke, nasi lemak ke,kuih bulan, tose, biawak atau apape sekalipun, semua tahu perkataan politik.

Dalam bahasa mudah, politik bermakna kepentingan. Namun begitu, tidak pula bermaksud kepentingan seseorang atau pun sekolompok masyarakat. Politik ialah perjuangan yang membuka mata sibuta, perjuangan yang membuka hati manusia, memberi kesedaran sivik kepada manusia pentngnya dalam menjaga hak indvidu/sekolompok. Namun begitu, jangan lupa, politik juga membuatkan si celik menjadi buta, ia membuat si lowprofile menjadi gila kuasa, membuat si tikus berani melawan gajah.

Apabila sebut mengenai politik, sibuklah orang berbicara mengenai POWER OF INFLUENCE. Apa itu? power itu ialah dimana keupayaan seseorang untuk menarik dan mempengaruhi minda awam untuk berjuang bersamanya. Dari keupayaan dan kehebatannya berpidato, dari ilmu yang dimilikinya, dari harta yang ada padanya. Ada yang postif and negatif.Orang yang menggunakan kekuasaanya untuk mengugut orang yang tidak bersetongkol atau berfahaman dengannya.Tapi masih ramai yang membenarkan dan memberi alasan begini

anakmuda, cuba kau fikir, takkan kau nak tolong orang yang tak sokong orang yang tak sama idealogi dengan kau?

Tolong, ape nak bagi jawapan pada soalan macam nie?kalokita ckp kita akan tolong, dia akan ckp ea ke??mustahilla,ko kelentong dan ckp je lebey..-END-


Maka wujuglah perkataan, MENGHASUT, MEMANCNG, MEMBODEK, MEMBERI, SAGUHATI, MELOBI, iaitu perkataan yang tercipta khas akibat kesan dar Power Of Influence ni.Yang mengakibatkan perkataan Politik menjadi caci dan hina sehinanya. Siapa yang memasuki politik akan dianggap penipu dan berkaitan dengan perkataan itu.

Suka nakmuda untuk membawa cerita yang berbentuk realiti, hasil dari perbincangan bersama dengan shabat handaik anakmuda yang lain. Yang nyata, perbezaan fahaman politik tidak membataskan kami untuk bergaul bergurau senda sambil mengeteh bersama.Antara jawapan anakmuda dapat,

1.Politik adalh bicara mengena kepentngan perorangan,jadi semua individu dalam poltik adalh penipu
2.Politk adalah tipu dan tidak menguntungkan rakyat
3.poltik adalah terdiri dar orang yang hanya mampu menabur janji janji kosong.

Itu antara 3 jawapan yang seringkali kedengaran apabila berbicara bersama mereka. Anakmuda suka untuk membalasnya dengan. sekranya negatif benar politik ini, dari mana lahirnya pemimpin yang adil?dari mana lahirnya kepimpinan Islam yang dulu, dari mana lahirnya kepimpin Jonh f.Kennedy?dari mana lahirnya Sultan yang terbilang di Tanah Melayu ini? Sekiranya pendirian mereka sebegini mudah, lebih mudah untuk anakmuda kata, lebih baik kita tiada pemimpin kerana pemimpin hanya mendiskriminasi kerjanya.Politk yang negatif wujudnya dari kalangan mereka yang negatif, Amalan negatif memberi suap, hadiah, melobi,membelot antara amalannya. Dan orang ini sepatutnya dibersihkan dari medan politik supaya kita tidak menjadi mangsa. Adakah benar politik bicara kepentingan individu??1 kaum? 1 masyarakat sahaja??tak,politik melahirkan perjuangan untuk menuntut hak rakyat, pemimpin yang berkarisama yang mempunyai corak pemerintahan adil adalah yang diiadamkan,pemimpin yang mengetahui, rkayatnya yang kesusahan perlu ditolong tanpa mengira kulit warna, islamnya atau yahudinya dia.

Menjadi dambaan anakmuda untuk lahirnya pemimpin yang berjiwa sebegitu di Malaysia. bukannya pemimpin yang hanya memberi Rm50 juta untuk masyarakat apabila tiba pilihan raya, tap pemimpin yang mempejuangkan segala yang ada setiap masa bersama rakyatnya. Pemimpin yang tidak lokek apabila ade orang yang membangkangnya, tapi orang itu dalam kesusahan, tidak pula dia berkira untuk memberi pertolongan yang sewajarnya. Pemimpin yang memberi makan bukan untuk meraih sokongan, tapi kerana dia sedar akan tanggungjawabnya terhadap keseluruhan umat yang dipimpinnya.

Tak perlulah anakmuda berbicara anakmuda di golongan kri atau kanan, tapi anakmuda hanya mahukan pembaharuan, anakmuda ingin merasai kedamaian antara cina dan india, ingin merasakan perbezaan antara kami tidak membataskan kami untuk duduk dimana dan bersama sama. Ingin sekali melihat hentinya amalan rasuah dan kronisme dalam suatu pemerintahan yang mengkibatkan pembaziran. Tapi sayang masih ramai menganggap nya sebahagian dari kemajuan, masih ramai yang mengatakannya halal selagi menolong suatu kaum tapi tak fikir untuk kaum lain.



Politik juga dikaitkan dengan amalan rasuah, kroni, dan sebagainya. Tapi kita fikir bali, siapa yang menghurlur dan menerima?Bukankah tangan manusia itu sendiri yang merobek keharmonian perkataan ini? Manusia sememangnya ciptaan yang habat, jadi secanggih mana amalan integriti yang cuba diamalkan, selagi pemimpin itu tidak mempunyai kesedaran sepatutnya,that is waste. kerana system takkan dapat menjaga semuanya dan menahan perbuatan manusia. Thats y human are great for.

Politik yang buruk terjadi kerana ia diamalkan orang yang memisahkan politik dan agama. Orang yang melarang ceramah politik secara membuta tuli di masjid dan surau. orang yang menghalang api kemarahan rakyat dari terus membara, orang yang menganggap, perbuatan seperti mengkrtik kuasa besar adalah tak relevan dan pengkhianat negara, orang yang menggunakan duit dan harata semata mata utnuk mendapat power of influence dan suka menabur janji kosong.




Sekiranya pemimpin yang anakmuda sokong hari membuat kerja yang sama apabila dia ditakdirkan berada di puncak, tapi dia melakukan perbuatan yang sama, for sure, anakmuda will disobey and dumb him like anakmuda done these days. Kerana anakmuda bukanlah hanya menyokong seseorang secara membuta tuli, tapi bersaskan bukti bukti yang cuba anakmuda cari dari pelbagai pelosok. tapi pandangan anakmuda terhadap politik tetap tak berubah, sebalinya pandangan kepada orang yang mengamalkan politik tersebut. Pencarian anakmuda untuk pemimpin yang berkualit takan berubah, kerana ia adalah dambaan setiap insan,tinggal kita untuk nampak atau tidak sahaja.

Anakmuda sangat berharap revolusi pemikiran dari sesebuah masyarakat. Kerana masyarakat adlah pencipta sejarah, bukan lah individu. Individu itu hanyalah suatu lambang suapaya mudah diingati sejarah tersebut. Masyarakat yang mengubah segalanya, masyarakat yang mampu merubah dunia, masyarakat jugalah yang mampu menewaskan suatu kuasa. Macam pepatah kata, bersatu teguh bercerai roboh.Dan saat Baginda Rasullullah di akhir hayatnya : 'ummati ummati'
Seperti dalam percaturan game catur, 1 buah catur takkan menewaskan raja, tapi perlu bergabung dengan catur lan untuk menghasilkan gerakan 'Check Mate'.


Sekian sahaja dari anakmuda,terima kasih kepada yang sudi membaca dan memberi sokongan serta kritikan, nantikan posting anakmudadiary yang seterusnya....
Anda berani untuk minidakkan perbahasan saya??silakan...tapi anda tak boleh menidakkan fakta,,,adakah salah apa yang saya katakan?

Sekian...AnakMudaDiary

4 comments:

  1. benda yang paling berat dalam dunia ni adalah amanah..kewibawaan seorang pemimpin ditengok kepada kebolehan beliau merubah pengikutnya mengikut aturannya..baru berwibawa..

    anarchy in My???
    Demokarsi hipokrasi??

    jareQ

    ReplyDelete
  2. yup thats rite...human who made politics became corupt..not politic itself...today maybe kita nampak seseorang yang berwibawa dan mampu menrubah Malaysia,but one day if He play a 2kN kronisme nepotisme and corruption..thats still our obligation to put him down and shut him up

    ReplyDelete
  3. kronisme......... is it wrong or normal???? this is da situation... klu ko ad tender and ad rmai yg nk tender ko 2.. ad 2 orang yg terbaik dlm rmai2 tu.. sorng 2 ko xknl asl usulnye.. sorng lg kwn ko mse kt uni dlu yg byk tlg ko mse kt uni dlu.. mne yg ko akn plih??

    mgkin rmai yg kte kwn.. is this kronisme nd is this bad??

    yg jd mslh sbnrnye klu kwn ko 2 twr kn tender yg plng truk tp ko still plih die sbb die kwn.. ini mslh kronisme sbnrnya..

    ReplyDelete
  4. thats why kronisme ar bad...its not just about friend at UUm...when u are n government..remember your responsibility..u r not only responsible for your fren rite??its story about responsible to the zitizen of malaysia..

    thats y to be a leader not an easy...you have to tolak ketepi alll the 'kepentingan',,who are the best so he desrve kontrak...

    the problem whne people will said it is normal..so its become unnormal anymore..bila perkara buruk dikatakan biasa...

    thx for sharing loouise

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...