i serve nuff nang

Wednesday, March 31, 2010

Demokrasi Kita;;;Part 2



Bila bercerita pasal demokrasi idea yang ad tidak akan habis,keranakita bebas berfikir sekiranya kita membatrevolusi dalampemikiran. Harini kitatengok berapa ramai orangislam yang takmahulagi dikongkong oleh kuasa pemimpin,kerana merekasedar untuk berdemokrasi, bukan saje mengenai mendahulukan kata2 pemimpin, bukan sahaja mengikut apa yang termaktub di dalam perlembagaan, tetapi cerita mengenai demokrasi juga adalh cerita mengenai keadilan dan kesaksamaan.

Demokrasi.... lebih suka anakmuda pandang dari tiga sudut, iaitu, KEBEBASAN, KEADILAN,PENGHORMATAN,.Seperti yang telah diulas mengenai pilihanray dalam post yang lepas, demokrasi bukan sahaja mengenai kebebasan mengundi dan menang dan berhak buat apa saja, demokrasi juga bereerti menghoramati dan bertindak sama adil kepada semua umat manusia. Jom kita melangkah ke gerbang yang suka anakmuda bicarakan, iaitu, MELAYU CINA DAN INDIA. Anakmuda pernah mengulas mengenai melayu didalam post yang lepas yang diselit bagaimana orang melayu ditipu dan terhakisnya budaya yang diagungkan. Apabila berbicara pasal demokrasi, tak kurang yang menyebut mengenai ketuanan melayu. What is ketuanan melayu??kenapa Khairy jamaludin dan PM yg cuba sikit2 menghakis ketuanan MElayu seperti ditikam oelh rakan didalam UMNO sendiri?Demokrasi adalah bicara mengenai ketuanan rakyat,demokrasi tidak berbicara mengenai ketuanan melayu cina atau india, demokrasi tdak berbicara mengenai tuan punya tanah,demokrasi berbicara mengenai hak dan suara orang ramai yang berada di bawah tuan punya tanah itu.Kenapa masih ramai yang tak nampak bahawa kita hanya diura urakan demokrasi palsu, dengan menyatakan akan ketuanan sebelah pihak sahaja, itu bukan lah demokrasi tulen.


Apabila rakyat sudah bernaung 'ketuanan rakyat' barulah sibuk para pemerintah menggunakan term seperti 'duit rakyat','tanah rakyat', 'minyak rakyat', tapi syg ade yang hanya menyebutnya sekadar mengambil hati, walhal dibelakang lebih banyak harta rakyat yang dirembat, sedangkan rakyat itu masih hanyutkerna disangkakan diberi peluang untuk berjayaa,tgok saja rancangan DEB yang bersaskan ketuanan melayu, sehingga hari ini penguasaan ekonomi 30% itu masih tak dapat dicapai malah duit lagi banyak lenyap, dan kaum yang itu menjadi semakin malas tetapi bongkak dengan ayat 'ketuanan melayu'.



Demokrasi yang tidak tulen juga dapat dilihat di Malaysia dimana, rakyat tidak dibenarkan mengkritik penmerintah.Rakyat diajar bahawa pemerintah selalu betul, walhal dalam konsep perniagaan sekalipun customer always right. Siapa yang mengkritik kerajaan, yang cuba membocorkan skandal2 kerajaan akan ditangkap,dituduh meliwat,dituduh perasuah. Kerja kerja yang dilakukan badan berkuasa menjadi berat sebelah. Inikah DEMOKRASI?fuck that!. Dalam islam sendiri menyatakan berhaknya rakyatmenegur pemerintah,berhaknya rakyat menggulingkan pemerintah yang mengamalkan dasar kronisme dan rasuahisme. Kerana pemerintah bukan lah Tuhan seperti yang diangap pada zaman firaun, tapi sayang kita seakan akan diajar ke arah itu,macam cerita p.ramlee..pernah sebut pasal demokrasi,


'ini demokrasi terpimpin namenya, demokrasi terpimpin kepala hotak kau''

sekian..demokrasi atau mati..

anakmudadiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...