i serve nuff nang

Tuesday, November 17, 2009

BErDEpan MerekA yaNG MenGAtakan 'takpe' padA yg hAraM

Assalamualaikum w.b.t..dan salam sejahtera

selesai brdebat ngan kawan2 1 kolej tadi...isunya berkait dengan 1 perkataan jer...rasuah...rasuah...rasuah...

rasuah = pemberian wang saku..bonus..insentif dengan niat yg tertentu...

goyah juga prinsip aku bila berdepan dengan kawan2 sendiri yang pastinya hebat berhujah dan petah berdebat...
sememgnya kita da tau kan rasuah itu sesuatu yang membawa keburukan...mana tak nya kalau Allah dah janji macam tue...mungkin pada masa rasuah itu dilakukan...tapi maybe waktu di masa hadapan...


yang paling biasa aku dgr...3 orang da ckp..

"ape salahnya rasuah??kan ia membawa kepada pembangunan negara"??

hehehe....aku tak tau lah nak ckp macam mana nie..maybe ilmu yg terbentang di dada masih lum cukup untuk melolos kan aku mencari jawapan untuk prinsip n persoalan tue...ataupun pendirian mereka yg begitu kentalkan menyebabkan aku rasa seperti pelik n tak mampu berkata kata lagi...

Aku ingat senang nak tukar pemikiran..tapi its not easy as u thought,as people learn n build their principe base on their experince...n knowledge...

aku cuba membuka kes PKFZ, IJN, Jambatan 1 Malaysia,tapi diorang tak komen paper..diamkan..aku pon diamkan memandang diorg masih ada yg tak tau pasal skandal yg menghabiskan byk duit rakyat nie...kerajaan pun akui..tapi aku cuma nak persoalkan tindakan yg terlalu lambat n akan dilupakan...

aku bukan lah nak mencari kemengangan...tapi adakah aku patut rasa malu apabila org islam yg dilarang berasuah katakan

"takper,rasuah tu baik n membangunkan negara"

bila kita gunakan ayat ayat Al Quran...dibidas kita dengan katakan

" aku nie da cukup ilmu ker untuk mengatakan kaitan dengan ayat Al Quran "

takpelah...1 hari nanti...mungkin mereka akan rasai kesan akibat pemerintahan macam nie..penjualan ijn tue dikatakan kerana kerajaan tak mampu nak biaya...camne ley tak mampu nak biaya kalo rasuah dalam projek itu ini masih berleluasa..sedangkan bajet da dibentang...pastinya peruntukan yg ada menjadi target pembiayaan terhadap institusi nie...

kalau lar kerajaan terus dengan keputusan menswastakan IJN,,
katakan kos perubatan skarang = rm 10,000..akan naik la kosnya jadi 15 - 25K...

lagi senang tgok lar yuran antara IPTA dan IPTS...

anakmudadiary yg penig skarang

1 comment:

  1. jgn ko berdebat ngan orang jahil..e2 jew...sbg contoh belajar matematik mesti dgn cikgu matematik xkan dgn cikgu bahasa melayu...so nak tau sesuatu cari orang yang arif..kalau dah rasa berilmu pada sesuatu kenapa mesti bertekak dgn orang yang tidak tahu...kan bodoh namanya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...