i serve nuff nang

Friday, September 21, 2012

Innocence of Muslim : Persepsi Dan Ekonomi



'Jika ditanya apa kamu lakukan ketika Rasul kamu dihina, katakan lah mungkin kamu tak boleh henti guna fesbuk, gugel, atau utiub, atau mengeshare, tapi kamu telah cuba mencari ilmu yang lebih baik dan mengelak dari memainkan api sentimen, memahami persekitaran dengan kesabaran, itu juga mungkin jawapan yang bernas, lalu ada berkata
'bersabar pon jangan jadi macam orang bodoh sampai kena pijak'

kalau lah sifat sabar itu bodoh dan boleh dipijak, bagaimana ia boleh ada tempat di syurga kelak?

Pencerahan!



 Ya, saya bertanggungjawab atas setiap penyataan yang saya ajukan. Ada yang bertanya waktu demonstrasi bersih dan Palestin, anda benar2 pergi dan ceritakan pengalaman? kenapa kali ini himpunan menentang 'innocence of Muslim' anda buat tak tahu dan menganggap ia serba tak kena?

Okay saya sedia jawab.

Ini adalah pandangan peribadi dari saya, anda bebas menyatakan saya apa sahaja. Seperti saya bebas menyatakan pendapat saya

1. Berkaitan demonstrasi, kita dapat lihat berita TV3 sebentar tadi orang islam berkumpul selepas solat maghrib dan berhimpun berarak ke Kedutaan U.S. Lalu Tantawi menyatakan dukacitanya mengenai tak dapat jumpa wakil kedutaan. Terlihat juga video video beberapa pemimpin politik dan Ngo Melayu yang kelihatan sangat tegar dan bersemangat pahlawan. Tapi kemana semangat itu apabila mereka pergi makan di mekdogal dan kentaki freak chiken?

2. Saya tak bersetuju apa bila pandangan yang menyatakan penerbit filem tersebut dihalalkan darahnya untuk dibunuh. Bagaimana dengan pelakon? dengan penyumbang dana kepada film tersebut?

3. Kemana kesabaran kamu semua yang berdemonstrasi yang menyebabkan trafik jem? yang suka menyatakan Allah bersama sama orang yang sabar? Dulu Rasulullah sendiri dilempar tahi pasir dan batu, kenapa tidak dilancarkan perang pada masa itu? kenapa sahabat masih boleh bersabar?

4. Jikalah demonstrasi ini hidangan yang tepat, cakap pada jemaah2 di masjid dan surau yang mendengar kuliah yang sering mengutuk tuhan agama budha, hindu dan yahudi. Tak ingatkah kamu ketika kamu mengutuk dan memakan limau2 di tempat ibadat mereka?  Adakah kamu mahu dikategorikan sebagai rasis scum dan MCA dan DAP sama2 berdemo dihadapan rumah kamu?

Bagi saya ini adalah permainan persepsi. Adakah pengarah berbangsa Amerika itu tidak sedar akan kesensitifan umat islam? Adakah dia terlupa mengenai karikatur yang dikecam dulu? Perjalanan persepsi ini menorobong jauh. Ya, persepsi terhadap agama islam. Ingat, orang yang paling senang dipermainkan adalah orang yang sensitif.  Hari ini kamu berdemo, menunjukkan kemarahan kamu, dengan mudah peristiwa 11/9 akan berulang dan dituduh orang islam sebagai pencetus keganasan. 

Jadi untuk kata pengarah dan konspirator itu sedang takut dengan perhimpunan kamu, itu tipu. Benarnya, saya rasa dia sedang berdekah2 ketawa memikirkan peluh2 umat islam yang di atas jalan, memorandum yang dikoyak di tongsampah Malaysia tanpa sempat pergi ke negara Amerika pon. Sebaliknya kini kamu harus bersedia dengan tomahan tomahan yang bakal melanda sekiranya berlaku pengulangan peristiwa 11/9. 
Alasannya senang 'ini adalah dilakukan umat islam, cuba lihat mereka baru butthurt atas filem tersebut haritu'. 

Pandangan saya, saya syorkan supaya jadikan proses pengumpulan ilmu itu lebih mantap. tinggalkan sifat sensitif dan jadikan kesamarataan lembaran baru dalam hidup. Ambillah sebenar benar sabar  sebagai suatu amalan dalam kehidupan. Film itu tidak menggugah akidah kamu pon, bahkan tidak halang kamu bersolat, bukan? jadi tiada hak kamu satu pun yang telah dicabuli bukan? 

Jadi, bagi saya ini adalah permainan persepsi ke atas umat islam itu sendiri. Kamu mungkin lebih selesa untuk umat islam ditakuti, namun saya berpegang islam itu harus dihormati.

Apakah kaitannya dengan ekonomi? adakah orang barat tidak takut pemboikotan yang akan dirancang ke atas google dan youtube seperti 5 hari yang kamu rancang? adakah mereka tidak tahu? sebagai negara barat yang lebih fasih mengenai ekonomi, mereka tahu kerenah ekonomi dunia. 5minit atau sekadar 5 hari yang kamu rancang itu adakah berkesan? bagi saya ia lebih terkesan sekiranya menggunakan google dan carian carian lain sebagai port kamu mencari ilmu dan dapatkan pencerahan mengenai bagaiman berdepan dengan paranoia terhadap golongan muslim.

Jangan lupa, apabila umat islam sensitif  dan akan menyalahkan kristian dan yahudi, itu lah masa terbaik untuk anjurkan perang dengan membuat provokasi dan fake bomb dimana mana tempat yang akan jadi kesukaan umat islam. Perang adalah suatu produk ekonomi. Kenapa? kerana apabila berlaku perperangan akan berlaku penggunaan dan peralihan senjata, peluru dan bomb.

Mengikut kajian senjata dunia yang tidak digunakan sudah terlalu lama, apalagi dapat dilakukan? orang akan menjualkan kepada gerila bawah tanah, dan yang tentera atas tanah akan membuat research and development nucleaer dan senjata baru untuk menjana pengaliran mata wang. Seterusnya mengaut untung. Dengan untung dan duit, maruah manusia dan negara dapat dibeli. Jangan tanya kenapa mengenai Amerika syarikat yang sedang merancang kerjasama latihan dengan tentera malaysia yang akan berpengkalan di Johor baharu. Makin banyak tanah akan tergadai. Itu adalah akidah keuntungan dalam sistem ekonomi kapitalis. 

Sekian
Ahmadchin#

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...