i serve nuff nang

Tuesday, June 29, 2010

Ulamak ke AKu? ke fuulaamaaakkk , kah kah kah



Assalamualaikum w.b.t

Alhamduillah dalam minggu nie dah 2 post aku rentangkan. orang len boleh buat sehari 1 post aku dah meningkat kot sikit nie.okay tajuk kali nie pasal ulamak ke fulaaamak?? Aku harap pada yang terasa tak marah jangan la wt repot aku hina Islam ke apa aru baca tajuk nak buat hal takot memantul pada diri sendiri. Post kali ni berkait rapat dengan post b4 nie cerita pasal anakmuda yang merupakan pemacu perubahan tapi kepala di tembokkan dari bertindak di luar fikiran.

Ulama' dan fulamak?ape bezanya?memg banyak bezanya, tapi aku ringkaskn mudah ulama' nie golongan PENGAMAL ILMU AGAMA yang mereka miliki untuk disebarkan keserata dunia. Fulamak?kah kah kah, nie pulak golongan yang suke buat kejutan! Golongan fulamak nie tak buat apape lagi tapi orang dah bangga sangat dengan diorang nie sebab disangkakan golongan Fulamak nie memang sangat mulia.Kita balik pada ulama', siapa ulama'?Ulama' adalah golongan ilmuwan agama yang mengamalkan ilmu yang dimilikinya serta menyebarkannya. Aku suka tekankan kat sini Ulama' adalah PENGAMAL ilmu untuk mengimarahkan Amal Ma'ruf Nahi Munkar. Ulama; ini adalah cikgu, engineer, akauntan, peniaga atau sesiapa yang berkongsi ilmu untuk kebaikan dunia dan akhirat. Ulama' ada terbahagi Ulama' kecil dan besar. Yang pengklasifikasiaannya di buat bedasarkan ilmu yang mereka miliki dan amalkan.Ulama' adalah ilmuwan yang mana mereka tidak merendahkan ilmuwan dulu seperti 4 teras mazhab,dan ilmuwan islam lain. Dan semestinya ulama' could be anyone who is Islam. Tak semestinya bangsa Arab je, tak semestinya Melayu je, tapi sayang ade si Malaon mana klasifikasi Ulama' adalah orang Melayu dan Islam.Kah kah kah. Tabik Spring Jari Tengah untukmu!

Fulamak nie golongan berilmu tapi tak suka beramal dengan apa yang dia ada. Golongan fulama' nie adalah golongan yang semakin ramai di setiap pelosok dunia. ilmu mereka nie memang banyak!! tapi sayang... diamalkan tue??entahlah.... Golongan fulamak nie mengaburi mata manusia dengan ilmu yang dia ada. DENGAN HANYA BERSONGKOK HITAM DAN BERBAJU BATIK BELAJAR DI MESIR SYRIA AL AZHAR, kita pon jadi bodoh dengan memuliakan mereka dengan panggilan ulama'. 1 lagi, Fulamak nie golongan yang memikirkan Ulama' yang berilmu ini tak perlu terlibat dengan dunia. Mereka akan kata ulama' hanya duduk berzikir, berdoa, dan tegur sahaja. Mereka dan media claim golongan nie adalah ulama'!!HOIH! kepala bana apa nie? Sepatutnyaa ulama' nie lah golongan yang patot ditolak keatas bukan dibantutkan di bawah!. nie lah aku kata ilmu cedokkan barat yang masuk dalam negara kita nie. Hanya orang yang kompetitif, BErbaju Batik, Berkod Dan bertali Leher sahaja mampu menjadi Presiden, Perdana menteri, manakala golongan ulama' islam, paderi kristian semua ditolak ketepi! dan kita semua tau memang minda kita di Malaysia nie dah diterap dengan pemikiran macam tu. Padahal mereka nie yang membawa pemikiran sosialis yang mementingkan kesejagatan umat. Dah kenal kan siapa fulamak dan ulama'? Harap2 lepas ne tak tertipu sangat dah

Ada visitors cabar aku untuk ulas mengenai 40 orang muda memasuki UMNO. Ulasan aku? Sebahagiannya dah ade dari bahagian atas nie. Bagi aku, kalau macam tue setiap lepasan Al Azhar semuanya ulama' ke?untuk dapat title ustz, maybe yes but not for Ulama'. Ulama' adalah golongan pemimpin. Dan Title ulama' nie bukan barang murah macam title Dato' hitu n dato' hini untk dibeli dan di anugerah pada sesiapa je. Title nie lagi tinggi dari tue. Dan sesiapa terkejut dengan berita macam te??sorry, they not worth it. Jangan lupa dulu pun Umno pernah ada imam masjid nagara ustaz firdauz? ustazah television, Dr. Masytah yang mana name diorang memang 'gah' pada waktu tue kan? Sekarang entah hilang kemana agaknya kan??sorang cite pasal undi pos, sorang cerita pasal perlacuran yang dibenarkan. So no matter la. cerita pasal 40 orang nie hanya media perbesarkan supaya nampakkan Islam yang kononnya dibela dalam sebuah parti Melayu!. Bila fikirkan ulama' berjuang atas dasar sosialis islam. yang mana kau nie islam atau tak tak kisah bangsa pae, andai itu hak kau itulah hak kau, dan siapa berusaha lebih dialah yang dapat. Bila mereka masuk dalam sebuah parti yang bertuankan MELAYU!, mampukah mereka digelar ulama' lagi sedangkan prinsip asas perjuangan pentadbiran dalam Islam sendiri pun mereka tak dapat patuhi

Ape pun aku harap andai mereka benar ingin bawa perubahan, tegurlah rasuah yang berbilion. tegurlah mereka yang suka menipu dan tegurlah golongan yang racist tu! Dan aku berdoa perubahan akan terlihat andai perjuangan 40 orang nie benar dan tak hanya seperti kisah teladan Kasiim baba dan 40 Orang Penyamun! kah kah kah

p/s : amat baik sekali penyertaan oleh golongan muda ini, membuka minda pemuda islam yang berkopiah, berserban bahawasanya mereka hidup bukan untuk ditikar sejadah dan berdoa sahaja, tapi mereka perlu bertindak dengan turut berjuang secara realitinya dengan membawa agenda islam yang sebenar!.

sekian

AnakMudaDiary

4 comments:

  1. kah..kah..kah..klakka-la.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. ketidaksefahaman antara orang berilmu sudah berlaku dari dahulu. sama ada kita setuju dengan mereka itu adalah hak kita namun ulama perlu dihormati, kerana ilmunya dan kerana mereka juga adalah insan seperti kita yang berhak dihormati walau apa jua jalan yang dipilih.

    ReplyDelete
  3. benrauf : tapi kene tahu kesefahaman dan perbezaan orang dulu beza dengan orang sekarang...mampukah kita hormat dengan golongan yang menyertai mereka yang mengamal rasuah??dalam konsep kemasyarakatan memg tak salah, kerana masyarakat itu fleksible dan bukan 1 jenis sahaja,, tapi kini mereka memasuki 'parti'kita tetap menghormati mereka yang berilmu, tapi atas dasar tindakan mereka yang berlakon ini, yang dapat gelaran ulama' muda seperti diura ura media, mereka tidak hormat lagi ulama' itu sendiri, bolehkah kita tabik spring untuk mereka lagi?

    ReplyDelete
  4. Btol tu, manusia spt tuan guru Nik Aziz yg memimpin serta membawa perubahan barulah dikira ulama. Mati sorang menteri sepuluh mengganti, mati sorang ulama susah dicari! Semoga tuan guru Nik Aziz dan para ulama alim selamat kembali ke sisiNya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...