i serve nuff nang

Friday, November 16, 2012

Mengenai Zionis, Palestin dan Boycott Part 1



Assalamualaikum

Ini adalah artikel aku dan aku bertangggungjawab sepenuhnya ke atas artikel ini. Aku tak melarang sebarang kopi pes atau ape, silakan, aku berbesar hati, tapi jangan lah kepalang marahkan aku yang berlaku jujur.

Lahir di Hospital Kuala Lumpur. Aku dibesarkan di Gombak. Ya, hidup di sempadan Kuala Lumpur ini orang kata seperti budak bandar. Aku pernah nak jadi Hip hop, pernah nak jadi grunge skinny n so on. Terlalu banyak nak menjadi hingga aku lupa diri aku sendiri.

Dari darjah satu hingga tamat ijazah aku gunakansistem pendidikan British(okay British not Amereka). DAri UPSR aku guna kertas, menjawab PMR dan habiskan SPM. Sistem skema yang aku sering dengar kondem cikgu dan ustazah mengenai pengaruh barat dan haram masuk Israel punya negara. Pendek kata, sesiapa yang apabila menceritakan masalah sosial, cakap sahaja pengaruh barat, dia akan mendapat pujian dan markah yang baik dalam peperiksaan. Dalam peperiksaan karangan. siapa tak tahu skema seperti kurang didikan agama, salah pilih kawan dan sebagainya.

Merasa makanan asrama adalah satu pengalaman indah. Ikan jaket yang keras gile babi, nasi kerak dan sup air. Tu adalah satu kebiasaan. Maklumlah duk asrama tajaan kerajaan, pasti serba kekurangan. Makanan special kami waktu kecik adalah A&W pantai batu burok diterengganu. For the first time aku makan Mekdi aku tak ingat bila, cuma Starbak aku belum pernah cuba. Entah tak tau kenapa. Ketika Universiti aku diperkenalkan dengan sistem Bank. Iaitu saluran pinjaman/biasiswa pelajaran. Bank pertama aku guna bank BSN. Biasiswa waktu sekolah yang aku buat beli simkad RM50. Yang aku yakin korang semua dah pun jalani perkara yang sama. Yang tanpa korang sedar, itu semua basis adalah dari barat seperti yang korang canangkan.

Aku mengaku, aku bukanlah sekuat mana untuk boycott mekdi n so on. Produk ape korang nak boycott lagi? aku tak sekuat korang aku mengaku. Tapi aku tahu Nasi masakan melayu itu lebih sedap dari Burger RM 7 yang membuatkan obesiti dan tak sehat. Oen more point, aku tak memenatkan diri aku untuk boycott secara bermusim. Katakan hari ini korang boycott, lepas 2 minggu semua reda, korang akan pergi jugak ke MEkdi untuk penuhi citarasa temujanji korang kan? nak nak lagi bila anak korang nampak logo senyum tu. Tu belum cerita bab korang guna Nokia, blekberi, iphone n so on. Sebab tu aku jadi pelik, korang punya status 'Boycott US/Israeli Produk' -Via iphone.teett

Belum aku bercerita mengenai sistem satelit yang maxis/celcom gunakan. Belum cerita mark zukenberg berketurunan yahudi membuat fesbuk. Korang kata duit tak keluar, tapi setiap kali korang klik tulah akan jana pendapatan bloger atau websiter nie. Tu pun tak dapat tangkap. Nak post boycott memang senang, tapi korang tetap tipu diri sendiri, boleh senarai kat aku produk Malaysia yang tak guna barang import lansung selain M-Life dato' Ac Mizal? Kereta proton? kereta Perodua? LG? Yang menjadi spoil kepada agenda boycott nie, bila korang boycott apa yang korang tak suka je, tapi bab korang suka, korang pura2 tak tahu. Ingat tutup kilang Mekdi, NEstle, Canon, and kilang dari barat yang lain tu akan rugikan pihak sana? Diorang boleh bukak branch dinegara lain.

Silap-silap kita sendiri merana pasal peluang pekerjaan yang makin berkurang yang bawak kepada aktiviti jenayah dan sebagainya.

Pada pendapat aku, dari duk melabon labon bermusim nak boycott hitu dan hini,
Jadi lah korang pekerja yang rajin dan produktif, bina ekonomi masyarakat dan negara.Tunjang hidup itu ekonomi. Takda ekonomi korang akan hidup melarat. Menulis takdir dan menunggu terima takdir itu 2 perkara berbeza. Tok sah lah nak bakar bendera israel tunjuk emosi tu, aku percaya diorang tak kisah sikit pun.

Trust me. Aku rasa ini konspirasi.
Zionis serang Hamas punya pangkalan tentera. Hamas serang balik dikawasan berdekatan civilian. Kemudian Zionis membalas dan nak hantar tentera darat. Yang jadi mangsa adalah rakyat tak berdosa ditengah2. Budak budak kecik tu semua dan wanita wanita penyayang.  Dari episod Mesir Syria Libya dan episod Palestin dah beribu episod ini. Cerita sama, peluru berpandu, suicide bomb and Nuclear impact.
Ini adalah perang ekonomi. Bila manusia dah terlalu banyak, perlu ada kerja kerja 'pembersihan' untuk kurangkan bumi dari terus melarat tanggung kelahiran manusia. 

Dekat Syria dah berapa banyak terbunuh/ rohingya? Palestin yang dah makan beratus tahun? Sampai bila. Bila orang orang kaya tengok orang miskin kat bawah terlalu meluat dipandangan mata, maka ada yang perlu dihapuskan. Tak percaya? tengok orang Tel Aviv sendiri berdemo menentang serangan ke atas GAZA.

#Sebab itu aku menghalalkan hari Berkasih Sayang 14 Februari. Hari untuk beraman damai.

Sekian
AnakMudaDiary



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...