i serve nuff nang

Wednesday, August 1, 2012

Revolusi Seni Islamik 1







24 tahun. Aku dah menongkah arus dalam kehidupan. Taku yakin belum 24% warga dunia aku dah jumpa. Duduk terperuk dalam negara Malaysia yang sedang membangun aku rasa sangat malang. Kenapa aku lahir dalam negara membangun yang rakyatnya sangat suka akan sentimen agama dan bangsa? Kenapa aku lahir dalam negara 'islam' tapi pengaruh kristian tu dikatakan sangat kuat dalamnya sampai banyak bahan bacaan kena sekat? kenapa dalam Malaysia subjek Agama Islam ada, tapi tiada agama Buddha atau Kristian? Kan tak adil? Kenapa ada terjemahan Al Quran dalam bahasa ruji orang Malaysia, tapi bukan kitab lain? tu kan akan jadi penghalang kepada pemahaman antara ugama? 


Seni Islamik.
Seikhlasnya. Aku tidak tahu apa dia ciri benar untuk unsur islamik nie. Adakah sekadar berjubah arab berkopiah dan bersongkok kemudian menyanyikan lagu2 yang memuji tuhan. Seni islamik yang digambarkan di Malaysia sekarang adalah serita cinta yang konon islamik, hiburan sekadar nasyid dan artis yang berhijrah masuk Pas. Paling tak cool orang cakap yang artis ini artis islamik. Apa kaitan unsur seni dan islamik bila join pas? kenapa jubah arab menjadi branding kepada unsur islamik?

Dalam senia. Macam maca revolusi aku dah tengok. Dari zaman aku lahir dengar lagu raihan. Lagu puji pujian, senyum senyuman. Mengenai kiamat dan haji. Adakah bila disebut islamik, ia adalah homogen yang berkaitan dengan pujian pujian terhadap ilahi serta seruan untuk mentaati rukun iman dan rukun islam sahaja? Ya, jika nak diikut, ia memang seteru dengan pemahaman kita bahawasanya Islam adalah mengenai duduk di tikar sejadah semata mata. Sebab itu punca aku tengok orang tua yang muka melayu lebih byk cepat stroke dan tak lagi gagah. Sebab bila nak bertaubat, sangkaan kebanyakan segala kerja akan tinggal untuk beribadah kepada Allah.

Then datang kepada konklusi, no wonder orang di fesbuk sangat sibuk bikin cerita mengenai pakai tudung, tutup aurat, dan cinta islamik semata mata. Sedangkan ada benda lagi penting tentang kejirananan dan konomi yang patut dirisaukan. Untuk aku katakan salah kerajaan. Ya betul. Apabila wujud nya homogen kumpulan nasyid dan program program islamik macam imam muda dan ustazah harapan. Apa yang dipaparkan oleh perkara ini, islamik adalah mereka yang semua hidup kerana Allah tidak kuat melawan, memerli, dan perlu sentiasa bersyukur. Tak pernah terfikir ke, y they keep tell us to bersyukur? bersabar jangan cabar? bersyukur jangan lupa?

Tapi taklah aku nafikan aku ni jugak penggemar nasyid raihan, rabbani sampai penah satu masa aku jadi jelek dengan in-team sebab buat nasyid cinta islamik. Time tu aku boleh dikira gay pasal geli tengok laki perempuan berkepit sana sini. YA, mereka ada sumbangan setiap perkara dalam masyarakat. Nasyid nasyid kontemporari, cuma kenapa ditekankan mengenai amal ibadah semata mata. Jika imbas balik syair syair rabiatul adawiyah sekalipun tidak banyak menyebut mengenai ketuhanan atau 'Allah'.

Bagi aku, apabila menyebut seni berbentuk islamik. Lagu lagu rock yang menentang kezaliman dan kerakusan manusia jugak adalah satu bentuk seni yang islamik. Belum cerita mengenai lagu lagu rock kapak yang bagi aku sebenarnya cinta adalah perkara yang paling islamik dalam dunia. Tapi macam zikir. kalau over dan luar kawalan, kau akan jadi hilang arah. rite?
So, karya buku yang aku banyak baca macam kitab terfaktab nakal tapi halal, itu juga satu seni yang islamik.  Cuma aku tak faham, dah 3 tahun lebih pakatan rakyat pegang negeri terbabit, tapi takda lah sangat perkembangan yang memberansangkan. Kalau seni islamik tu masih diterapkan melalui pemakaian jubah dan puji pujian kepada Allah semata mata.kan?


Sekian
AnakMudaDiary

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...