i serve nuff nang

Tuesday, October 30, 2012

Persis Mak dan Pak

Seringkali aku bertanya, 'kenapa kita berwajah emak atau pak kita?'. Ya. aku tahu ada logik sains yang cuba menerangkan dari segi empirikalnya ia adalah mengenai gen gen yang mengalir dalam tubuh manusia. Jika begitu, pasti rupa kita semua persis wajah Nabi Adam dan Hawa memandangkan itu lah asalnya Gen kita. Tapi akan timbul persoalan, ada putih hitam, yang sawo matang, dan berlainan dari kantonesean nya apabila berbicara.Jadi, mana satu gen Adam dan Hawa?

Mengaitkan kisah ini dengan orang yang pertama menginjak ke dunia aku rasa adalah susah. Aku terfikir, wajah mak pak ayang aku bawk ni, aku bawak pergi buat dating, mengorat perempuan, mencuri dan sebagainya. Aku bawak dan bila kantoi. aku memalit tahi pada wajah mereka. Malang, walaupun tahi, mereka masih sayang. Justeru, aku temui sebab iras ini adalah untuk kita berjaga dalam setiap langkah, supaya bila berkerja, jangan malas2, nanti bos ko tengok muka mak pak ko pun jadi nyampah, tunggu di kaunter kaunter bank atau LHDN jangan buat muka najis, bila doa pelanggang tu supaya kau dianiaya, samalah macam mak pak kita didoa untuk dianiaya.

Kasihan, kau jaja wajah mereka kemana mana. Kalau tahi juga kau bawa bersama.

#AhmadChin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...