i serve nuff nang

Monday, February 8, 2010

ESok!!!;;PenTIng!!Dr Zambry Vs IR Nizar;;KepuTUsan Mb Perak yanG SAH!!!



Assalamualaikum w.b.t

Dalam kekecohan kes Anuar ibrahim vs saiful bukhari, anakmuda dah hampir terlupa pasal negeri yang memg byk sejarah pentadbiran. PERAK DARUL RIDWAN...huhu...

Pape pun anak muda lagi minat nak cerita dari awal macam mane cerita nie sume bermula.Sebab da macam2 prosiding dibuat, tapi keputusannya tetap samakan??Ini satu lagi kes pen ting dalam Malaysia sebab akan buktikan sejauh mana ketelusan mahkamah di Malaysia yang dah bercopak capik nie....terutama bila libatkan orang politik..

Datuk Sri Ir nizar Jamaluddin telah dilantik secara sah dalam pru ke 12 yang lepas, sebelum pelantikannya, sememgnya ada pergelutan antara PAS dan DAP dan akhirnya persetujuan telah dibuat secara bersama untuk melantik Mb perak atas perkenan Sultan Perak. ikut kerusi dun di perak

Pakatan Rakyat : 30 kerusi
Barisan Nasional : 27 kerusi
(ini adalh keputusan rasmi selepas PRU ke 12 aritu.)

Tapi tak Lama lepas tue ade pulak dalam pakatan rakyat nie 3 ekor Malaoon, atau katak lompat yang gatal kaki nak jd ahli bebas kononnya.ahli bebas tapi mesra BArisan Nasional,pening gak pikir pe maksudnya.huhu.Tapi umum pun kene tahu nape 2 ekor malaoon Melayu yang melompat tue nak melompat, depa 2 orang nie sebenarnya menunggu tuduhan rasuah dan habuan seks yang diterima dari SPRM dan Ir Nizar sememangnya dah bersedia nak menghukum/memberi amaran,tak sempat IR nak wat pape, mereka umumkan untuk lompat parti,dan sehari sebelum tue mereka juga dilaporkan telah pergi untuk menemui Najib RAzak Pm kesayangan gerombolan.



Lompatan tu bukanla kejutan bg yang mengikuti perkembangan,sememangnya da dijangka, dan spekulasi awal kata mereka nie nak bebas dr tuduhan rasuah oleh pegawai SPRM yg telah angkat sumpah pasal rasuah diorang buat tu.Yang Peliknya, tak lama lepas diorang keluar dari PR, tiba2, pegawai SPrM yang buat kenyataan sumpah tue tarik balik akuan sumpah dia tu kat mahkamah, dan 2 ekor malaon nie pon terlepas. Memang best jd orang macam nie..

Balik kepada Tajuk asal,bila 3 ekor katak lompat keluar PR memg betul Bn dan PR da same, lalu Ir nizar pon nak memohon pembubaran dun supaya pilihanraya ada semula, Tapi Sultan perak menolak, dan BN dikatakan telah mendapat majoriti dalam dewan rakyat.Ini membolehkan PM membuat pengumuman perlantikan Dr Zambry sebagai MB baru.

Nizar membawa benda nie ke mahkamah rayuan untuk perbentangan kes dan sepatutnya mengikut perlembagaan negeri perak ade cara Mb besar harus meletakkan jawatan, kekurangan kerusi dun, letak sendiri jawatan, tapi takda pun yg melibatkan dalam kes nizar dan Dr Zambry nie. Sebab dalam keputusan mahkamah b4 nie dikatakn berat sebelah dan pada hari perbicaraan reaksi Dr Zambry memang seperti orang kalah apabila meninggalkan mahkamah b4 keputusan mahkamah di umum.



DAn Esok lagi sekali mahkamah di Malaysia akan diuji, siapa Mb perak yang sebenar,tak de pape yg berubah kalu Dr zAmbry mengekalkan kemenangan. Dan Amat bertuah kalau Ir Nizar yang menang dan bahaya,sebb ini juga ley jd strategi pentadbir skarang, Kalau Nizar menang, Bajet yg Dr Zambry lluluskan automatik menjadi terbatal, termasuk kontrak2 yang diguna atas nama menteri besar dan kerajaan BN perak. Dari segi pelabur, pasti akan lari melihatkan rentetan cerita perak nie, sebb politik yang tak aman, dan Nizar pun kene catur permainan negeri yang baru untuk tarik minat pelabur masuk ke Perak.Kalu tak dalam pilihanraya umum seterusnya, Nizar pasti akan disalhkan kalu tiada apape perubahan yang berlaku di Negeri Perak nie...


ADOI...PEniing DA!!!...Menang SAlh,TAk menang Pon laGI SALh;;;Kesimpulanya AnaK muda SERba SAlah!!

sekian...anakmudadiary

2 comments:

  1. ermm x kisah sape mng.. janji rakyat perak x berpecah belah..takuuttttt aku nk pulang ke perak..

    ReplyDelete
  2. xyah pening2, yg pnting org islam pegang...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...